08 stycznia 2024

Odkrycie brazylijskich naukowców. Jad węży nową nadzieją w farmacji

Kategoria: Aktualności

Długością przekraczająca 4 metry groźnica niema, pochodząca z Ameryki Środkowej, oraz żararaka lancetowata z południowej Brazylii, choć odległe geograficznie, mają coś wspólnego - ich jady zawierają peptydy, które mogą okazać się kluczowym odkryciem w dziedzinie farmacji.

Odkrycie brazylijskich naukowców. Jad węży nową nadzieją w farmacji

Badania przeprowadzone przez naukowców z Federal University of São Paulo’s Medical School (EPM-UNIFESP) rzucają nowe światło na potencjał terapeutyczny tych groźnych węży.

Naukowcy odkryli fragmenty toksyn krwotocznych w jadach obu gatunków, które wykazują zdolność do hamowania enzymu konwertującego angiotensynę (ACE), znanego z regulacji ciśnienia krwi. W szczególności, nowo zidentyfikowany peptyd, nazwany Bc-7a, pochodzący z jadu żararaki lancetowatej, wykazuje podobieństwo do peptydów obecnych w lekach przeciwnadciśnieniowych, takich jak kaptopryl.

Chociaż istnieje wiele cząsteczek hamujących ACE, odkrycie nowego peptydu otwiera nowe perspektywy w leczeniu nadciśnienia, minimalizując jednocześnie potencjalne skutki uboczne, takie jak suchy kaszel czy zawroty głowy. Badacze podkreślają, że dynamiczny charakter dojrzewania toksyn wskazuje na istnienie różnych mechanizmów biologicznych, które jadowite węże wykorzystują w celu doskonalenia swojego jadu w procesie ewolucji.

W badaniach nad jadem groźnicy niemej, znanej również jako bushmaster, naukowcy zidentyfikowali 151 peptydów, z czego 126 było wcześniej nieznanych. Szczególne zainteresowanie budzi peptyd Lm-10a, pochodzący od metaloproteinazy, który wykazuje zdolność hamowania ACE. Badacze spekulują, że te nowe odkrycia otwierają drzwi do potencjalnie rewolucyjnych leków na nadciśnienie, a także do dalszych badań nad biotechnologicznym wykorzystaniem jadów węży.

Naukowiec Alexandre Tashima, główny autor badań, podkreśla, że mimo postępu w technologii sekwencjonowania i wytworzenia danych, wciąż wiele pozostaje do odkrycia w zakresie peptydów i ich biologicznej roli. Zwraca również uwagę na konieczność kontynuowania badań, aby zweryfikować prawdziwy potencjał odkrytych peptydów oraz aby uniknąć negatywnych skutków ubocznych podczas ewentualnego zastosowania w lekach.

Odkrycia te rzucają nowe światło na bogactwo przyrody jako potencjalnego źródła leków.

źródło: informacja prasowa