Elektroniczna recepta – czym jest i jak działa?
Elektroniczna recepta to rozwiązanie korzystne dla lekarza, farmaceuty i pacjenta. Znacząco usprawnia proces leczenia, a także minimalizuje ryzyko popełnienia błędu przy wydawaniu czy dawkowaniu leków. Co jeszcze warto wiedzieć?
Elektroniczna recepta, znana również jako e-recepta stanowi cyfrową wersję pisemnego zlecenia lekarza dotyczącego leków, które mają zostać wykorzystane w leczeniu. E-receptę można uzyskać podczas wizyty w przychodni lub za pośrednictwem platformy telemedycznej Halomed. Ile jest ważna? Jak ją zrealizować? Sprawdź!
Jak wygląda elektroniczna recepta?
E-recepta praktycznie nie różni się od tradycyjnej, papierowej recepty. Zawiera następujące informacje:
- dane pacjenta (imię, nazwisko, adres, PESEL);
- dane podmiotu leczniczego (nazwa, adres, numer telefonu, REGON);
- dane osoby wystawiającej receptę (imię, nazwisko, numer prawa wykonywania zawodu);
- informacje dotyczące leku (nazwa, dawka, ilość, skład leku recepturowego, sposób dawkowania, poziom odpłatności);
- datę wystawienia recepty albo datę realizacji „od dnia”.
Co istotne, na każdej elektronicznej recepcie znajdują się dane autoryzacyjne tj. unikalny 44-cyfrowy kod kreskowy oraz 4-cyfrowy kod dostępu.
Kto może wystawić e-receptę?
E-recepty umożliwiają pełną kontrolę nad refundacją i prawidłowością działań medycznych, w Polsce są stosowane od 8 stycznia 2020 roku. Elektroniczną receptę może wystawić wyłącznie uprawniona do tego osoba, czyli np. lekarz, stomatolog, felczer oraz pielęgniarka i położna (w przypadku poszczególnych leków i wyrobów medycznych).
Jak długo ważna jest elektroniczna recepta?
Standardowo e-recepta jest ważna przez 30 dni od daty jej wystawienia lub wyznaczonej daty realizacji. Wyjątek stanowią recepty na:
- antybiotyki – termin ich ważności wynosi 7 dni;
- preparaty immunologiczne – termin ich ważności wynosi 120 dni.
Elektroniczna recepta może być ważna także przez rok (365 dni) i jest ona przeznaczona dla pacjentów z chorobami przewlekłymi (np. niewydolnością serca, nadciśnieniem tętniczym, cukrzycą), którzy na stałe przyjmują określone leki.
Przeczytaj również: E-recepta – najczęściej zadawane pytania. Wady i zalety e-recept.
Czy e-receptę trzeba zrealizować w całości?
Realizacja elektronicznej recepty odbywa się w kilku prostych krokach. Aby wykupić lek z e-recepty w aptece, pacjent powinien:
- podać 4-cyrowy kod dostępu otrzymany SMS-em oraz numer PESEL;
- okazać e-mail z załączoną w PDF informacją o e-recepcie lub kod QR dostępny w aplikacji mojeIPKO (np. na ekranie smartfona);
- przedstawić wydruk informacyjny wraz z kodem kreskowym do zeskanowania.
Elektroniczna recepta może być zrealizowana częściowo – innymi słowy, w przypadku wypisania przez lekarza kilku opakowań tego samego leku, dopuszczalne jest wydanie pacjentowi jednego opakowania i oznaczenie odpowiednio „częściowej realizacji”. Należy tu zaznaczyć, że kolejne opakowania leku muszą zostać wykupione w aptece, w której rozpoczęto realizację e-recepty.
Komentarze