By nie wpaść w reklamowy kanał
W 2013 roku Polacy kupili prawie 1,2 mln opakowań leków – w UE wyprzedzili nas tylko mieszkańcy Francji, Grecji i Włoch (według IMS Health). Szczególnie chętnie sięgamy po preparaty bez recepty, a zwłaszcza po suplementy diety. W 2013 roku wydaliśmy na te produkty 3 mld złotych (według IMS Health). Łatwość dostępu i intensywna reklama w mediach to jedne z czynników, które wpływają na tak dużą sprzedaż w tej kategorii.
Branża farmaceutyczna jest jednym z największych reklamodawców na rynku. Od 2008 roku jej wydatki marketingowe systematycznie rosną. Porównując tylko okres od stycznia do sierpnia bieżącego roku z analogicznym okresem w 2013 r., wzrost wynosi już 25%. Jak wynika z analizy Codemedia – niezależnej agencji mediowej, firmy farmaceutyczne najczęściej promują środki przeciw przeziębieniu, witaminy, środki pobudzające i odpornościowe oraz przeciwbólowe
Udział poszczególnych kanałów
Firmy farmaceutyczne największą część swoich budżetów przeznaczają na zakup czasu antenowego w telewizji (65-70%, I-VIII 2014). Na drugim miejscu jest radio, gdzie inwestowane jest ponad 18,04% budżetów. Rok do roku radio zanotowało niewielki wzrost o nieco ponad pół procenta. Rośnie udział internetu w strukturze wydatków – z 4,54% w 2013 roku do 10,06% w 2014 roku. Reklama w magazynach to 5,48% (niewielki spadek o niecały procent w stosunku do porównywalnego okresu 2013 r.). Marginalne udziały mają takie kategorie, jak: gazety, kino czy outdoor. Struktura tych wydatków różni się od średniej. Widać przede wszys tkim prawie dwukrotnie wyższy udział radia, częstsze wykorzystywanie telewizji, a niższy od średniej udział gazet, magazynów, kina, outdooru oraz internetu – który jednak, co warto odnotować, sukcesywnie rośnie (rys. 1).
RYS. 1 Wydatki reklamowe w branży farmaceutycznej – od stycznia do sierpnia 2014 r. (źródło: Codemedia)
Cały artykuł można przeczytać w numerze 6/2014 "Przemysłu Farmaceutycznego".
Fot.: www.photogenica.pl