Relacje pacjent – branża farmaceutyczna oparte o dialog i zrozumienie potrzeb
I Międzynarodowy Kongres Patient Empowerment zgromadził przedstawicieli: organizacji pacjentów, środowiska medycznego, branży farmaceutycznej, a także decydentów systemu ochrony zdrowia. Obecne były media i goście z zagranicy. Bogna Cichowska-Duma dyrektor generalna INFARMY wzięła udział w panelu dotyczącym relacji między środowiskiem pacjenckim a branżą farmaceutyczną.

Dr Robert Carlson, prezes National Comprehensive Cancer Network z USA podkreślił, iż priorytetem jest zmiana postawy pacjenta z pasywnej na aktywną. Zwrócił też uwagę, że państwo patrzy na choroby i leczenie globalnie, a pacjent partykularnie.
O tym, jak spotkać te dwa światy rozmawiali przez dwa dni uczestnicy kongresu. Nieodzownym elementem tego skomplikowanego układu potrzeb i kosztów są innowacyjne firmy farmaceutyczne, dzięki którym możliwy jest postęp w medycynie, a w jego efekcie dłuższe życie w zdrowiu. Wiele chorób, które jeszcze niedawno uchodziły za śmiertelne, dziś stało się przewlekłymi. Innowacyjne leki pozwalają kontynuować aktywność zawodową i społeczną. Podstawową przeszkodą jest jednak w Polsce problem z dostępem do innowacyjnych terapii. Na szczęście głos pacjentów jest coraz mocniejszy i bardziej merytoryczny, a dialog z decydentami staje się standardem. Jak podkreślił wiceminister zdrowia Marek Tombarkiewicz, decydenci wsłuchują się w potrzeby pacjentów i starają się spełnić ich oczekiwania, jednak działają w obliczu ograniczonych funduszy.
W tym samym duchu wypowiadała się dyrektor generalna INFARMY, Bogna Cichowska-Duma:
Identyfikacja potrzeb pacjentów pozwala nie tylko na lepszą opiekę nad chorymi, ale także umożliwia rozwój nowych leków. Dlatego współpraca z organizacjami pacjentów jest tak istotna – podkreśliła w toku dyskusji.
To pacjent jest podmiotem, aktywnym uczestnikiem dialogu i procesu rozwoju nowych leków, a tym samym postępu w medycynie. Firmy farmaceutyczne angażują się w edukację środowiska pacjentów, ponieważ dostęp do najnowszej wiedzy jest dla nich niezwykle istotny, oczywiście w oparciu o kodeks dobrych praktyk i kluczowe dla nas wartości, jakimi są etyka i przejrzystość. Firmom zależy na tym, żeby pacjenci mieli głos już na wstępnym etapie, żeby podpowiadali, jakie są ich potrzeby i wskazywali kierunki rozwoju nowych leków, również głos pacjentów ma istotne znaczenie w obszarze badań klinicznych – zaczynając od samego procesu badawczego poprzez informacje zwrotne dotyczące testowanych leków. Pacjenci są bardzo ważni na każdym etapie od powstawania leków do umożliwienia dostępu do nich.
Zarówno pacjenci, jak i przedstawiciele firm farmaceutycznych byli zgodni, że pacjenci stali się ważną siłą społeczną i nie można ich głosu pominąć. Jak podkreśliła Magdalena Lisiecka, dyrektor generalna firmy Janssen-Cilag Polska, pacjenci mają problem z dostępem do innowacyjnych terapii, gdyż proces refundacyjny jest w Polsce zbyt długi. Zwróciła także uwagę na priorytety we współpracy z organizacjami pacjentów – nastawienie na projekty długofalowe, których celem jest edukacja oraz kwestie praw pacjentów.
O budowaniu dobrych relacji środowiska pacjentów z firmami farmaceutycznymi mówiła również Urszula Jaworska, reprezentująca podczas kongresu fundację swojego imienia, podkreślając dużą rolę firm w procesie edukacji wszystkich pacjentów, a nie tylko wąskich grup, będących w spektrum ich zainteresowania.
Uczestnicy paneli dyskusyjnych rozmawiali także o oczekiwaniach związanych z relacjami pacjentów z lekarzami i pielęgniarkami oraz decydentami systemu ochrony zdrowia, a także o współpracy między różnymi organizacjami pacjentów.
Źródło: infarma.pl
Fot.: 123rf.com