Efektywnie, nowatorsko i skutecznie, czyli jak szkolić..
Na rynku pracy spotykają się ze sobą różne pokolenia, osobowości o odmiennych cechach charakteru, upodobaniach i stylach nauki. Aby szkolenia były skuteczne, warto dotrzeć do każdej grupy i zastosować różne formy uczenia. Należy dokładnie zaplanować ten proces.
![Efektywnie, nowatorsko i skutecznie, czyli jak szkolić.. Efektywnie, nowatorsko i skutecznie, czyli jak szkolić..](Resources/ar/58751/58812/1539345918808a34.jpg)
Szkolenia oparte na różnych formach aktywnego przekazywania wiedzy są stosowane powszechnie, ale metody, które zostaną przedstawione, to nie tylko dyskusja, odgrywanie ról, gry czy ćwiczenia prowadzone w grupie. To znane rozwiązania, ale z nowatorskim i niestandardowym podejściem. Charakteryzują się specyficzną formą, wykorzystują kreatywne, oryginalne pomysły i diametralnie różniące się od tradycyjnych, monotonnych szkoleń, gdzie osoba szkoląca była jedynym aktywnym podmiotem i głównym źródłem wiedzy. Informacje najczęściej przekazywane były w formie wykładu, a zadaniem uczącego się było jedynie ich bierne przyswajanie i zapamiętywanie [2]. W przedstawianych propozycjach pobudzane jest twórcze zaangażowanie wszystkich uczestników, którzy biorąc czyny udział w proponowanych aktywnościach, zaczynają stanowić integralną część procesu szkolenia. Dostarczana w ten sposób wiedza pozostaje w pamięci na długo. Typowy wykład zamienia się w film, pogadanka w zagorzałą dyskusję.
Najprostszą metodą, aby skutecznie podwyższyć kompetencje, zwiększyć efektywność i znajomość procedur, jest połączenie proponowanych metod. Większość z nas chętnie używa telefonu, komputera, odpowiada na e-maile, robi zdjęcia, a nawet kręci krótkie filmy kamerą w telefonie. Dlaczego nie skorzystać z tych umiejętności i do tradycyjnych szkoleń rozważnie dołączyć elementy nowoczesnej technologii, tak aby realnie wspierały proces uczenia? Nie przeciążać, mieć na względzie ograniczenia pamięci roboczej [1]. Wykorzystać je we właściwych momentach i dodać w taki sposób, aby tworzyły spójną całość.
Takie szkolenia wymagają ogromnego przygotowania, determinacji i odpowiedzialności. Dlatego ważnym elementem jest odpowiednio dobrany zespół trenerów lub pracowników o odpowiednich kompetencjach, który określi cele, sposób ich realizacji, przygotuje materiały, będzie koordynował proces, współpracował z kierownictwem, mierzył i przedstawiał efekty wspólnej pracy. Wybrani trenerzy powinni wyróżniać się odwagą, optymistycznym nastawieniem, umiejętnością kształcenia i otwartością. Najlepiej, aby byli to przedstawiciele z różnych działów.
W szkoleniach należy przede wszystkim skupić się na aktywnym przekazywaniu wiedzy, zapomnieć o barierach sali szkoleniowej. Uczyć możemy wszędzie i w dowolny sposób. Już Roger Sperry odkrył, że kiedy angażujemy do nauki wszystkie zmysły, wspieramy synergię prawej i lewej półkuli mózgowej. Połączenie aktywności obu półkul kilkakrotnie zwiększa skuteczność pracy półkuli dominującej [5]. Dlatego czasem wystarczy posłuchać muzyki, aby zrozumieć trudne zagadnienie [5]. Albo w wolnym czasie nauczyć się żonglować i tym samym podwyższyć efektywność pracy naszego mózgu na co dzień [4].
Choć metody niekonwencjonalne mogą budzić pewne obawy, przynoszą wiele korzyści. Zaprezentowane poniżej przykłady zostały opracowane na podstawie doświadczeń zbieranych i weryfikowanych przez kilka lat praktyki:
• konkursy: graficzny, poetycki, wiedzy;
• materiały promocyjne: plakaty, ulotki, foldery, zdjęcia;
• praktyczne szkolenia:
- szkolenia w miejscu wykonywania pracy,
- gry, zabawy, symulacje,
- prezentacje,
- wycieczki,
- wycieczki do innych działów,
- filmy,
- ocena poprawności wykonywanych działań,
- monitoringi, badania, obserwacje,
- wizualizacja wyników, informacja zwrotna.
Konkursy
Konkursy można zorganizować, kiedy są do przekazania tematy, które uczestnicy już znają, a winni być z nimi na bieżąco. Kierowane mogą być do większej ilości osób jednocześnie. Uczestnicy mają stały dostęp do materiałów, z których czerpią bieżącą wiedzę.
Konkurs poetycki mobilizuje do zapoznania się z procedurami, instrukcjami, zachęca do zaznajomienia się z przepisami, aby napisać ciekawe, pouczające lub śmieszne utwory. Tę metodę można przenieść prawie na każde pole. A świetnych poetów, jak się okaże, nie będzie brakowało. Poniżej wiesz, wyróżnioniony w konkursie: „Higiena Farmaceutyczna”.
„Ćwiczenie czyni mistrza”
Nawet kiedy pracujesz lat wiele
I znasz swoją robotę do szpiku,
Nawet jeśli się nigdy nie mylisz
I masz pewność dobrego wyniku
Zajrzyj czasem w instrukcję z pokorą
Repetitio est mater studiorum :)
Chociaż ciągle robisz to samo,
Cały proces od dawna masz w głowie,
Dobrze wiesz: kto, co, gdzie, jak i kiedy-
I nikt lepiej Ci tego nie powie
Jednak sprawdź w procedurze ten aspekt
I pamiętaj, że Practise makes perfect :)
Ale jeśli dopiero zaczynasz
Zawodową przygodę z Medaną
Procedury, instrukcje pokochaj,
Znaj na pamięć wieczorem i rano
I zaglądaj w nie w chwili zwątpienia
Повторение мать учения
Żeby dobrym być w swojej robocie,
Działać zawsze skutecznie i szybko
Musisz znać, sprawdzać, ściśle stosować
Procedury – bo znajdziesz w nich wszystko
Co już wiedzą mądrzejsi w tej kwestii –
La pratica rende esperti :)
A, że świat ciągle biegnie do przodu
Wciąż są nowe wyzwania i cele
Czytaj, ucz się, powtarzaj i trenuj,
Z dokumentów nauczysz się wiele.
Pomoc, wsparcie w instrukcjach odnajdziesz
Bo to Übung macht den Meister :)
Izabela Rogala 14.11.2015
W zależności od materiału, który szkolący chcą przekazać, można wybrać inny rodzaj konkursu, np. graficzny, w którym pracownicy mają za zadanie wykazać się fantazją, kreatywnością, ale również konkretną wiedzą z danej dziedziny. Kolejne pomysły to uzupełnianie zdań, poszukiwanie błędów lub wybór Mistrza, osoby która wyróżnia się promowanym przez procedury zachowaniem.
Cały artykuł został opublikowany w nr 3/2018 magazynu Przemysł Farmaceutyczny.
Komentarze