Efektywnie, nowatorsko i skutecznie, czyli jak szkolić..
Na rynku pracy spotykają się ze sobą różne pokolenia, osobowości o odmiennych cechach charakteru, upodobaniach i stylach nauki. Aby szkolenia były skuteczne, warto dotrzeć do każdej grupy i zastosować różne formy uczenia. Należy dokładnie zaplanować ten proces.

Szkolenia oparte na różnych formach aktywnego przekazywania wiedzy są stosowane powszechnie, ale metody, które zostaną przedstawione, to nie tylko dyskusja, odgrywanie ról, gry czy ćwiczenia prowadzone w grupie. To znane rozwiązania, ale z nowatorskim i niestandardowym podejściem. Charakteryzują się specyficzną formą, wykorzystują kreatywne, oryginalne pomysły i diametralnie różniące się od tradycyjnych, monotonnych szkoleń, gdzie osoba szkoląca była jedynym aktywnym podmiotem i głównym źródłem wiedzy. Informacje najczęściej przekazywane były w formie wykładu, a zadaniem uczącego się było jedynie ich bierne przyswajanie i zapamiętywanie [2]. W przedstawianych propozycjach pobudzane jest twórcze zaangażowanie wszystkich uczestników, którzy biorąc czyny udział w proponowanych aktywnościach, zaczynają stanowić integralną część procesu szkolenia. Dostarczana w ten sposób wiedza pozostaje w pamięci na długo. Typowy wykład zamienia się w film, pogadanka w zagorzałą dyskusję.
Najprostszą metodą, aby skutecznie podwyższyć kompetencje, zwiększyć efektywność i znajomość procedur, jest połączenie proponowanych metod. Większość z nas chętnie używa telefonu, komputera, odpowiada na e-maile, robi zdjęcia, a nawet kręci krótkie filmy kamerą w telefonie. Dlaczego nie skorzystać z tych umiejętności i do tradycyjnych szkoleń rozważnie dołączyć elementy nowoczesnej technologii, tak aby realnie wspierały proces uczenia? Nie przeciążać, mieć na względzie ograniczenia pamięci roboczej [1]. Wykorzystać je we właściwych momentach i dodać w taki sposób, aby tworzyły spójną całość.
Takie szkolenia wymagają ogromnego przygotowania, determinacji i odpowiedzialności. Dlatego ważnym elementem jest odpowiednio dobrany zespół trenerów lub pracowników o odpowiednich kompetencjach, który określi cele, sposób ich realizacji, przygotuje materiały, będzie koordynował proces, współpracował z kierownictwem, mierzył i przedstawiał efekty wspólnej pracy. Wybrani trenerzy powinni wyróżniać się odwagą, optymistycznym nastawieniem, umiejętnością kształcenia i otwartością. Najlepiej, aby byli to przedstawiciele z różnych działów.
W szkoleniach należy przede wszystkim skupić się na aktywnym przekazywaniu wiedzy, zapomnieć o barierach sali szkoleniowej. Uczyć możemy wszędzie i w dowolny sposób. Już Roger Sperry odkrył, że kiedy angażujemy do nauki wszystkie zmysły, wspieramy synergię prawej i lewej półkuli mózgowej. Połączenie aktywności obu półkul kilkakrotnie zwiększa skuteczność pracy półkuli dominującej [5]. Dlatego czasem wystarczy posłuchać muzyki, aby zrozumieć trudne zagadnienie [5]. Albo w wolnym czasie nauczyć się żonglować i tym samym podwyższyć efektywność pracy naszego mózgu na co dzień [4].
Choć metody niekonwencjonalne mogą budzić pewne obawy, przynoszą wiele korzyści. Zaprezentowane poniżej przykłady zostały opracowane na podstawie doświadczeń zbieranych i weryfikowanych przez kilka lat praktyki:
• konkursy: graficzny, poetycki, wiedzy;
• materiały promocyjne: plakaty, ulotki, foldery, zdjęcia;
• praktyczne szkolenia:
- szkolenia w miejscu wykonywania pracy,
- gry, zabawy, symulacje,
- prezentacje,
- wycieczki,
- wycieczki do innych działów,
- filmy,
- ocena poprawności wykonywanych działań,
- monitoringi, badania, obserwacje,
- wizualizacja wyników, informacja zwrotna.
Konkursy
Konkursy można zorganizować, kiedy są do przekazania tematy, które uczestnicy już znają, a winni być z nimi na bieżąco. Kierowane mogą być do większej ilości osób jednocześnie. Uczestnicy mają stały dostęp do materiałów, z których czerpią bieżącą wiedzę.
Konkurs poetycki mobilizuje do zapoznania się z procedurami, instrukcjami, zachęca do zaznajomienia się z przepisami, aby napisać ciekawe, pouczające lub śmieszne utwory. Tę metodę można przenieść prawie na każde pole. A świetnych poetów, jak się okaże, nie będzie brakowało. Poniżej wiesz, wyróżnioniony w konkursie: „Higiena Farmaceutyczna”.
„Ćwiczenie czyni mistrza”
Nawet kiedy pracujesz lat wiele
I znasz swoją robotę do szpiku,
Nawet jeśli się nigdy nie mylisz
I masz pewność dobrego wyniku
Zajrzyj czasem w instrukcję z pokorą
Repetitio est mater studiorum :)
Chociaż ciągle robisz to samo,
Cały proces od dawna masz w głowie,
Dobrze wiesz: kto, co, gdzie, jak i kiedy-
I nikt lepiej Ci tego nie powie
Jednak sprawdź w procedurze ten aspekt
I pamiętaj, że Practise makes perfect :)
Ale jeśli dopiero zaczynasz
Zawodową przygodę z Medaną
Procedury, instrukcje pokochaj,
Znaj na pamięć wieczorem i rano
I zaglądaj w nie w chwili zwątpienia
Повторение мать учения
Żeby dobrym być w swojej robocie,
Działać zawsze skutecznie i szybko
Musisz znać, sprawdzać, ściśle stosować
Procedury – bo znajdziesz w nich wszystko
Co już wiedzą mądrzejsi w tej kwestii –
La pratica rende esperti :)
A, że świat ciągle biegnie do przodu
Wciąż są nowe wyzwania i cele
Czytaj, ucz się, powtarzaj i trenuj,
Z dokumentów nauczysz się wiele.
Pomoc, wsparcie w instrukcjach odnajdziesz
Bo to Übung macht den Meister :)
Izabela Rogala 14.11.2015
W zależności od materiału, który szkolący chcą przekazać, można wybrać inny rodzaj konkursu, np. graficzny, w którym pracownicy mają za zadanie wykazać się fantazją, kreatywnością, ale również konkretną wiedzą z danej dziedziny. Kolejne pomysły to uzupełnianie zdań, poszukiwanie błędów lub wybór Mistrza, osoby która wyróżnia się promowanym przez procedury zachowaniem.
Cały artykuł został opublikowany w nr 3/2018 magazynu Przemysł Farmaceutyczny.
Komentarze