Wyznaczniki innowacji opakowaniowych produktów farmaceutycznych
Integralnym elementem rozwoju innowacyjnych produktów farmaceutycznych są ich opakowania. Nowoczesne leki generują powstawanie innowacyjnych opakowań, które mają współdziałać z zapakowanym produktem i informować pacjenta o jakości i aktualnym stanie leku.
Rynek produktów farmaceutycznych to jeden z najważniejszych i najdynamiczniej rozwijających się sektorów gospodarki zarówno w Polsce, jak i na świecie. W roku 2017 wartość polskiego rynku farmaceutycznego wyniosła 38,3 mld złotych (wzrost o 4,9% w stosunku do roku poprzedniego)1. Rynek ten generuje ponad 1,3 PKB w Polsce i należy do sektorów, które permanentnie poszukują innowacyjnych rozwiązań, wykorzystując w procesie produkcyjnym najnowsze osiągnięcia nauki i techniki2. Generalnie wyróżnia się dwie kategorie innowacji na rynku produktów farmaceutycznych:
• innowacje rewolucyjne i radykalne, które polegają na opracowaniu nowych związków chemicznych lub nowego sposobu leczenia określonej jednostki chorobowej,
• innowacje inkrementalne, które polegają na udoskonaleniu (modyfikacji) dostępnych terapii i dostosowaniu ich do potrzeb pacjenta3.
Integralnym elementem rozwoju innowacyjnych produktów farmaceutycznych są ich opakowania. Innowacyjne leki generują powstawanie innowacyjnych opakowań, które mają współdziałać z zapakowanym produktem i informować pacjenta o jakości i aktualnym stanie leku. Innowacyjne opakowania produktów farmaceutycznych, szczególnie jeśli wpływają na wzrost bezpieczeństwa produktu i ułatwienie użytkowania (dozowania, przechowywania), są szeroko akceptowane przez pacjentów. Pacjenci są coraz bardziej świadomi i wyedukowani w zakresie zażywanych leków (w szczególności dotyczy to segmentu OTC), zatem wzrastają ich oczekiwania wobec jakości, użyteczności, funkcjonalności, a także atrakcyjności opakowań produktów farmaceutycznych.
Wartość światowego rynku rynek opakowań farmaceutycznych w 2017 roku wyniosła 70,16 mld USD, a prognozy wskazują, że w roku 2022 osiągnie 104, 882 mld USD, rosnąc na poziomie 6,27% od 2016 roku4. Dynamiczny wzrost rynku następuje głównie dzięki zwiększonym nakładom na badania i rozwój opakowań farmaceutycznych (w tym rozwój innowacji materiałowych i technologicznych), rozwój rynku produktów generycznych i dostosowanie się podmiotów do aktualnych trendów w zakresie opakowań. Należy przewidywać, że aktualnie jednym z czynników rozwoju innowacji opakowań farmaceutycznych będzie trend rozwoju opakowań przyjaznych środowisku.
Cały artykuł przeczytasz w wydaniu 3/2019 czasopisma Przemysł Farmaceutyczny
Komentarze