Partner serwisu
03 sierpnia 2020

Głęboka cyfryzacja sposobem na uzdrowienie służby zdrowia

Kategoria: Aktualności

– System ochrony zdrowia w Polsce rozwija się pod kątem technologicznym. Widać to choćby po liczbie zarejestrowanych od stycznia br. e-recept – 200 mln. Niemniej pandemia Covid-19 zweryfikowała możliwości krajowej służby zdrowia. Eksperci są jednak zgodni, że pogłębiona cyfryzacja może pozytywnie wpłynąć na usprawnienie systemu. Co w efekcie ma pomóc rozwiązać rosnące wyzwania związane m.in. ze starzejącym się społeczeństwem, które będzie wymagać coraz szerszej opieki, mocno już obciążonym budżetem w NFZ, oczekiwaniami pacjentów, brakami kadrowymi w placówkach medycznych oraz kolejkami do specjalistów.

Głęboka cyfryzacja sposobem na uzdrowienie służby zdrowia

Pacjenci i lekarze oczekują cyfryzacji służby zdrowia

Jak wynika z danych Forbes Insight, aż 46 proc. dyrektorów ds. informatyki pracujący w placówkach medycznych jest świadoma roli jaką muszą odgrywać w zakresie cyfryzacji swoich organizacji.

– Epidemia koronawirusa zweryfikowała konieczność wdrożenia cyfrowych rozwiązań do służby zdrowia, wskazując również jak ważna rolę odgrywają one w jej funkcjonowaniu. Widać to na przykładzie e-recepty, która nabrała szczególnego znaczenia w okresie izolacji społecznej, umożliwiając ograniczenie fizycznego kontaktu między ludźmi. Cyfryzacja pomaga nie tylko zdalnie przeprowadzić liczne procesy, ale też znacznie je przyspieszyć i usprawnić, co dla pacjentów ma istotne znaczenie – mówi Mariusz Juranek, dyrektor handlowy w firmie Polcom. – Co ważne, na takie inwestycje są środki. Unia Europejska do 2020 roku ma przekazać Polsce w sumie blisko 13 mld zł na cele związane z cyfryzacją służby zdrowia. Potrzebna jest więc odpowiednia strategia rozwoju, która zdaniem ekspertów związanych ze służbą zdrowia powinna zakładać współpracę Ministerstwa Zdrowia i sektora prywatnego – dodaje Mariusz Juranek.

O zainteresowaniu usługami e-medycyny świadczą dane BioStat. Aż 7 na 10 badanych, w celu uzyskania e-recepty w ostatnim tygodniu maja skorzystało ze zdalnej opieki lekarskiej. Jako cel e-wizyty ponad połowa ankietowanych wskazała uzyskanie porady medycznej. Należy zaznaczyć, że co jedenasty respondent skorzystał z takiej formy kontaktu z lekarzem, aby uzyskać e-zwolnienie. Co dziewiąty respondent skorzystał z kolei z teleporady, aby uzyskać lub przedłużyć e-receptę. Ponadto, trzy czwarte pacjentów, którzy w ostatnim tygodniu maja odbyli wizytę u lekarza, otrzymało e-receptę. Natomiast skierowanie na dalsze badania lub do specjalisty otrzymał co czwarty pacjent, zaś e-zwolnienie uzyskało 15 proc. badanych.

Podobne wnioski płynąć z badań LekSeek Polska "E-zdrowie oczami Polaków". Wynika z nich, że cyfrowych rozwiązań z zakresu e-zdrowia oczekują zarówno pacjenci, jak i lekarze.

Rozwiązanie dla e-zdrowia

E-zdrowie to jednak nie tylko uzdrowienie służby zdrowia, ale i nowe wyzwania, m.in. masa generowanych przez nie danych. Wg analiz Wydziału Medycznego Uniwersytetu Stanford, w 2020 r. na świecie zostanie wygenerowanych ponad 2,3 tys. egzabajtów danych medycznych. Rozwiązaniem tutaj, co raz powszechniej stosowanym na świecie wydaje się być technologia chmurowa.

– Wg szacunków, do 2022 roku wartość usług chmurowych zastosowanych w służbie zdrowia osiągnie kwotę ponad 11 mld USD. Przy czym globalny rynek w tym obszarze może wynieść ponad 55 mld USD do 2025 r. Z kolei w samej Europie wydatki na takie technologię chmurową mają średnio-rocznie rosnąć średnio o 15,5 proc. rocznie. Ten trend obserwujemy także w Polcom, poprzez to, że coraz więcej placówek medycznych decyduje się na wykorzystywanie chmury. Tak jest choćby w przypadku systemu TeleDICOM udostępnianego w chmurze Polcom, umożliwiającego zdalne konsultacje pacjentów. Pokazuje to, że chmura obliczeniowa, staje się równie ważna dla sektora medycznego, podobnie jak stało się to w innych sektorach gospodarki– wskazuje Mariusz Juranek z firmy Polcom.

Technologia chmury jest w stanie uwolnić służbę zdrowia od ciężaru infrastruktury informatycznej – pozwalają na otwieranie nowych projektów związanych z e-zdrowiem Polaków, zapewniając swobodę i skalowalność na nieporównanie wyższym poziomie, jednocześnie nie wymuszając dodatkowych inwestycji w sprzęt informatyczny oraz gwarantując bezpieczeństwo wrażliwych danych. Tym samym można powiedzieć, że cloud computing otwiera nowe możliwości, pozwalające na bezprecedensową innowacyjność w tym obszarze życia społecznego.

***

Polcom od niemal 30 lat działa na rynku polskim i europejskim. Początkowo firma była integratorem IT i koncentrowała się usługach w zakresie przechowywania danych. Obecnie Polcom świadczy przede wszystkim usługi outsourcingu IT, w tym usługi udostępniania mocy obliczeniowej w oparciu o zespół własnych ośrodków przetwarzania danych. Dzięki temu klienci firmy otrzymują unikalną jakość na rynku, pozwalającą na uruchomienie dowolnych aplikacji oraz wsparcie w zarządzaniu IT. Pozwala to na rozpoczęcie jakkolwiek projektu informatycznego i swobodną zmianę jego parametrów w czasie. Dowodem na najwyższą jakość usług Polcom są międzynarodowe certyfikaty – m.in. ISO 9001, ISO 27001, ISO 27017 – dokumentujące spełnianie standardów zarządzania bezpieczeństwem informacji oraz zarządzania jakością w organizacji. Dzięki indywidualnemu podejściu do potrzeb klientów, Polcom cieszy się ona uznaniem na rynku, co skutkuje długofalowymi relacjami biznesowymi. Wśród grona klientów Polcom znajdują się m.in. Allegro, BNP Paribas, Nationale-Nederlanden, Skanska, Polimex -Mostostal, Grupa Nowy Styl, Amway, Synthos czy Brenntag Polska Sp. z o.o. Więcej informacji na stronie: www.polcom.com.pl.

źródło: informacja prasowa
fot. informacja prasowa
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ