Partner serwisu
07 października 2021

Polki 2021. Zdrowie – najwyższa wartość. Dlaczego od deklaracji tak trudno przejść do konkretów?

Kategoria: Aktualności

Dla 51 proc. Polek najważniejszą wartością jest zdrowie. Niestety, większość Polek dba o zdrowie tylko na poziomie deklaracji – wynika z badania „Polki 2021. Nowe wartości na nowe czasy”* przeprowadzonego na zlecenie Gedeon Richter Polska Sp. z o.o.

Polki 2021. Zdrowie – najwyższa wartość. Dlaczego od deklaracji tak trudno przejść do konkretów?

Zdrowie jest wartością ponadpokoleniową. Jedynie najmłodsze Polki (pokolenie Z) wyżej oceniły szczerość, honor, solidarność. W tej grupie zdrowie jako najważniejsze wskazało 33 proc. respondentek, podczas gdy honor i solidarność 45 proc.

Zdrowie jest najważniejsze, ale…

– Odpowiedzi na pytania szczegółowe odnoszące się do tego jak Polki dbają o zdrowie pokazują, że deklaracje nie zawsze pokrywają się z praktyką – mówi Katarzyna Czuchaj- Łagód – dyrektor zarządzająca firmy badawczej Mobile Institute, która przeprowadziła badanie. Okazało się, że tylko 49 proc. badanych korzysta z badań profilaktycznych, 18 proc dba o codzienną aktywność fizyczną, a 46 proc. przyznaje, że nie odżywia się zdrowo. Głównie dojrzałe Polki rozumieją, że pod pojęciem zdrowia kryje się zarówno dobra kondycja fizyczna, jak i psychiczna.

Profilaktyka

Badania profilaktyczne to jeden z filarów dbania o zdrowie. Pozwalają wykryć nieprawidłowości na wczesnym etapie i dzięki temu zapobiegać poważnym chorobom lub skutecznie je leczyć. – Niestety, odsetek pań, które regularnie poddają się badaniom profilaktycznym wynosi tylko 49 proc. – zauważa badaczka. Dlaczego tak dużo Polek lekceważy profilaktykę? Czy winna jest pandemia? – Nawet przed nią ten wskaźnik nigdy nie przekraczał 50 proc. Zapewne decydują o tym braki w edukacji zdrowotnej, która w Polsce jest zaniedbana, ograniczony dostęp do badań oraz brak czasu. Być może zgłaszalność na badania profilaktyczne byłaby wyższa, gdyby kobiety były w tej kwestii wspierane przez partnerów i pracodawców – uważa Katarzyna Czuchaj- Łagód.

Aktywność fizyczna

Całkiem sporo, bo aż 2/3 badanych Polek deklaruje uprawianie sportu. Najczęściej biegają (25%), jeżdżą na rolkach lub rowerze (24%), uprawiają fitness (22%) i jogę (8%). Problem w tym, że regularnie, czyli przynajmniej dwa razy w tygodniu robi to już tylko 41%.

Niestety, kobiety, w przeciwieństwie do mężczyzn nie wykorzystały lockdownu do tego by zacząć więcej się ruszać. Tylko 15% respondentek zaczęło ćwiczyć w tym czasie. Decyzję o wzmocnieniu tężyzny fizycznej podjęło w tym czasie 23% mężczyzn. Dlaczego panowie lepiej wykorzystali ten czas? – Przede wszystkim dlatego, że to kobiety wzięły na swoje barki dodatkowe obowiązki domowe związane ze zdalnym nauczaniem dzieci – komentuje badaczka. Aż 27% Polek przyznało, że w pandemii miały więcej na głowie.

Zdrowe odżywianie

Trudno wyobrazić sobie dbanie o zdrowie, bez stosowania zdrowej, zbilansowanej diety. Tymczasem prawie połowa Polek (46%) przyznaje, że nie odżywia się zdrowo. Najczęściej dotyczy to młodych dziewczyn pokoleń Z i Young Millennials. Świadomość znaczenia zdrowej diety jest większa wśród kobiet dojrzałych. Wśród Polek z pokoleń X i Sliver Power odsetek niedbających o zdrową dietę obniża się do 28%. – To ciągle dużo – komentuje badaczka. Niepokój wzbudza także fakt, że Polki nie do końca rozumieją na czym polega zdrowe odżywianie. Aż 37% rozumie pod tym hasłem robienie przetworów domowych, a 34% picie większej ilości wody, 25% samodzielne przygotowywanie posiłków, a 5% korzystanie z cateringu. Co trzecia badana deklaruje, że stara się jeść mniej mięsa, a więcej warzyw i owoców. Okazuje się jednak, że tej kwestii także Polki zwykle poprzestają na etapie deklaracji, bo z innego badania Mobile Institute wynika, że odsetek wegetarianek wśród kobiet w Polsce wynosi zaledwie 7%.

Ciało i dusza to jedno

Naukowcy nie mają wątpliwości, że dla naszego dobrostanu tak samo ważne jak zdrowie fizyczne jest zdrowie fizyczne. Niestety, nie dla wszystkich Polek jest to oczywiste - w ten sposób zdrowie pojmuje 65% badanych. A co z pozostałymi? – Szczególnie dla młodych kobiet ambicje oraz potrzeba dopięcia wszystkiego na ostatni guzik są większe niż świadomość szkodliwego oddziaływania stresu na zdrowie – komentuje Katarzyna Czuchaj-Łagód. Tylko 13% badanych przyznaje, że jest w stanie odpoczywać bez poczucia,
że wykonała wszystkie zaplanowane zadania. Moc relaksu i odpoczynku doceniają głównie kobiety z pokoleń X i Silver Power, znacznie rzadziej milenialki.

Aż 78% badanych twierdzi, że w zasadzie nie potrafi się zrelaksować, a nawet gdy próbuje to zrobić, wciąż myśli o niezrealizowanej liście zadań. Najpopularniejszą wśród Polek formą relaksu są spacery i oglądanie seriali. Książki dla relaksu czyta co 5. Polka. Tyle samo relaksuje się spędzając czas z rodziną lub spotykając się ze znajomymi. Na pytanie: kiedy ostatnio odpoczywałaś 37% odpowiada, że w weekend (37%), 17% - na urlopie, a 13% - jeszcze przed pojawieniem się dzieci.

– Naturalnym efektem tego, że Polki lekceważą potrzebę relaksu jest to, że czują się zestresowane i zmęczone – mówi badaczka. Należy się spodziewać, że w dłuższej perspektywie odbije się to na ich zdrowiu. Chyba, że zdecydują się zmienić listę swoich priorytetów.

Pandemia na szczęście odpuściła, mamy wakacje to idealny czas by zadbać również
o siebie! Parki, lasy, które są źródłem kojącego dla psychiki kontaktu z naturą stoją otworem. Czynne są także siłownie i kluby fitenss, gdzie można doświadczyć relaksującego zastrzyku endorfin. A jeśli mimo wszystko czujecie, że nie radzicie sobie ze stresem, poszukajcie profesjonalnego wsparcia. Warto pomyśleć o treningu asertywności, radzenia sobie ze stresem lub mindfulness, psychoterapii lub coachingu. Nigdy nie jest za późno na dobre zmiany! Życie może być mniej skomplikowane i dawać więcej satysfakcji, jeśli nauczymy się patrzeć na świat z innej perspektywy.

*Raport „Polki 2021. Nowe wartości na nowe czasy” powstał na podstawie badania ilościowego zrealizowanego w maju 2021 przez Mobile Institute na zlecenie Gedeon Richter Polska Sp. z o.o. Badanie zostało przeprowadzone z wykorzystaniem metody CAWI (Computer-Assisted Web Interview) na grupie 2071 internautów, w której znalazło się 1236 kobiet i 835 mężczyzn w wieku 18+.

Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ