Kierunek – niezawodność
To tytuł panelu III w części farmaceutycznej XVII Jesiennego Sympozjum PFiK, które 19-20.10. odbywa się w Łodzi. Panel prowadził Łukasz Dawidowicz, Dyrektor Produkcji, Orifarm Manufacturing Poland Sp. z o.o.
Człowiek i maszyna
Rozmowa z maszynami to już nie scena z powieści czy filmu science fiction. To rzeczywistość, o której w czasie prezentacji pt. „Rozmowy maszyn z mechanikami – daleka przyszłość czy teraźniejszość?” opowiadał Rafał Grabicki, SteriPACK Medical Poland.
Prelegent podkreślał, że warto zaopiekować się odpowiednio sprzętem, z którym się pracuje – to bardzo ważne, ponieważ procentuje w przyszłości i ułatwia codzienną pracę.
Od czego zacząć? Jest kilka ważnych etapów, o których mówił Rafał Grabicki:
- Sprawdzenie parku maszynowego
- Doprowadzenie maszyn do „stanu fabrycznego”
- Określenie sposobu komunikacji
- Wyposażenie maszyn w niezbędne urządzenia
- Gromadzenie danych
- ANALIZA I DZIAŁANIE NA PODSTAWIE DANYCH
Czy warto? – Tak. Jeśli odpowiednio dobrze zaopiekujemy się maszynami, to one się nam odwdzięczą. Będą pracowały sprawie i efektywnie. Wydłuży się cykl ich życia i posłużą nam latami – dodał.
Predykcja przede wszystkim
„Predykcja awarii maszyn wirnikowych – na przykładzie wdrożenia w Zakładach Farmaceutycznych POLPHARMA” to tytuł prezentacji przygotowanej przez Dariusza Piotrowskiego z ZF Polpharmy oraz Radosława Kosińskiego i Łukasza Sznajdera z firmy Grundfos Pompy.
– Szukaliśmy narzędzia nowoczesnego, opartego na sztucznej inteligencji. Musiał być to oczywiście także system opłacalny. Tym się kierowaliśmy – wyjaśnił przedstawiciel Polpharmy. – Zależało nam także na wiarygodnym partnerze, z dużym wsparciem, doświadczeniem, który działa na sporym zasobie urządzeń i posiada dużą wiedzę w zakresie diagnostyki problemów, które mogą się pojawić na naszych urządzeniach – dodał.
Radosław Kosiński, Grundfos Pompy Sp. z o.o., zaprezentował Grundfos Machine Health. To usługa zdalnej wibrodiagnostyki i monitoringu maszyn wirnikowych. – Wiemy, jak diagnozować i naprawiać usterki. Nasz system to szybka i dokładna detekcja anomalii i usterek na wczesnym etapie – wyjaśnił.
System składa się z 3 filarów, które omówił Łukasz Sznajder – Posiadamy platformę internetową, za pomocą której przekazujemy informacje o stanie urządzeń – dodał prezentując narzędzie.
Radosław Kosiński omówił także zastosowanie GMH w zakładzie Polpharmy.
Dariusz Piotrowski mówił o etapach wdrożenia narzędzia. Opracowano kryteria wyboru urządzeń, następnie ich listę, a kolejno była weryfikacja oraz wycena. Później instalacja, start monitoringu, spotkanie inauguracyjne, identyfikacja celów biznesowych, rozpoznanie oczekiwań itd. Dalej praca systemu.
Cyfrowe wsparcie
Jak redukować awarie i skracać przestoje dzięki wsparciu cyfrowego utrzymania ruchu? Na to pytanie – na przykładzie prezentacji systemu CMMS Maximo mówił Mateusz Iwanicki, AIUT Sp. z o.o.
AIUT to polskie przedsiębiorstwo działające w branży automatyki i robotyki przemysłowej.
Podczas prezentacji M. Iwanciki omówił rozwiązanie CMMS/EAM. Zaprezentował rozwiązanie dostępne w Polpharmie w obszarze UR, a także kalibracji.
W czasie prezentacji prelegent próbował odpowiedzieć na pytanie ile kosztuje nieplanowany przestój i jak je zredukować. Zaprezentował kluczowe obszary MAXIMO. Pokazał, jak łatwo można za pomocą systemu: zarządzać infrastrukturą techniczną i produkcyjną, pracą, planować, szybko zareagować, zgłosić awarię, wykonać analizy i raportowanie (korzyści techniczne, biznesowe, finansowe).
– Kalibracja to jeden z najbardziej krytycznych procesów w farmacji – mówił Andrzej Skalski, Polpharma. – Wdrożenie MAXIMO to była dobra decyzja, wszystkie prace i zasoby są pod kontrolą – dodał.
Powłoki ochronne
O zastosowanie nowoczesnych powłok ochronnych w funkcji izolacji termicznej w przemyśle opowiedział Grzegorz Latosiński z POLFA WARSZAWA S.A.
Prelegent opowiedział o zastosowanie powłok malarskich połączonych z nanotechnologią. Omówił zalety zastosowanego rozwiązania i jego efektywności.
– Zaczęliśmy od pilotażu, aby uzyskać pierwsze efekty. Aplikowaliśmy izolację w różnych miejscach. Zysku doszukujemy się w trwałości zastosowanego rozwiązania. 20-30 lat to deklarowany czas – wyjaśnił.
Zbudować zaangażowanie
O tym, jak system sugestii wspiera i angażuje pracowników w proces podnoszenia efektywności w firmie farmaceutycznej opowiedziały Anna Tondel-Lipska oraz Agnieszka Bednarska z US Pharmacia Sp. z o.o.
Być najlepszym wytwórcą dla Grupy USP stale podnosząc efektywność i adaptując nowe rozwiązania – wizja US Pharmacia była impulsem do stworzenia programu 3D – Dążenie Do Doskonałości. Założenia Programu wyznaczają kierunki działań, a jego składowe pokazują, jak mogą być one realizowane przy wsparciu narzędzi Lean.
W czasie prezentacji przedstawicieli firmy przedstawiły Program 3D, ze zwróceniem szczególnej uwagi na jeden z jego elementów, jakim jest USPrawniacz. – Jest to program do motywowania i tworzenia najlepszych rozwiązań. Służy do zgłaszania usprawnień w procesach oraz w organizacji miejsca pracy – powiedziała Anna Tondel-Lipska. Przedstawione zostaną ramy, w jakich działa program oraz sposób postępowania, zgłaszania, analizy i wdrażania pomysłów. Omówione zostały przykłady USPrawniaczy z różnych obszarów oraz korzyści wynikające z ich wdrożenia.
Komentarze