Biznes is biznes

Czas to pieniądz, bez pracy nie ma kołaczy, grosz do grosza i będzie kokosza… – każdy z nas przynajmniej raz usłyszał któreś z tych powiedzeń. Dzisiaj nabrały one jeszcze większego, bo wprost z życia wziętego znaczenia. Serwisy informacyjne tworzą specjalne zakładki poświęcone gospodarkom w kryzysie. Na pierwszychstronach gazet pojawiają się tytuły: „Rozmowy o długu Argentyny”, „Greckie bezrobocie bije rekordy”, „Prezes Banku Centralnego Cypru rezygnuje”, „Hiszpania: 2 miliony bezrobotnych bez zasiłku”… Coraz trudniej funkcjonować na takim niepewnym rynku. A przecież podstawowym celem działalności przedsiębiorstwa w każdej branży jest przynoszenie zysków.
Przemysł farmaceutyczny jest jedną z najbardziej rozwiniętych gałęzi gospodarki i na razie ma się dobrze. Ale poprzeczka jest przed nim stawiana coraz wyżej, a jej przeskoczenie wymaga coraz większego wysiłku. Od producentów leków oczekuje się: niższych kosztów prowadzenia działalności, zwiększania konkurencyjności, dostosowywania się do zmieniającego się otoczenia prawnego, sprawnego raportowania do agencji rządowych oraz audytorów/inspektorów, sprawniejszej obsługi procesów wewnątrz firmy, optymalizacji zasobów personalnych, maszynowych i powierzchniowych, podnoszenia efektywności procesów itd. Można by tu długo wymieniać. Jak to wszystko pogodzić, zachowując, albo nawet podnosząc jakość wytwarzanych produktów leczniczych? Oto kilka przykładów.
GSK jest stawiane jako wzór do naśladowania pod kątem budowania kultury ciągłego doskonalenia. Według dyrektora poznańskiej fabryki tej firmy – Roberta Książkiewicza – poprzez poprawę procesów i środowiska pracy jest się bardziej efektywnym kosztowo. Niezbędne są jednak szkolenia i wsparcie ze strony pracowników.
Polpharma, obok projektów leanowych, stawia na racjonalną gospodarkę mediami – zainwestowała m.in. w trójgenerację. Dzięki zastosowaniu w opakowaniach leków tektury z makulatur uzyska oszczędności ok. 1,4 mln złotych rocznie.
Reklama dźwignią handlu – budowanie marki poprzez intensywną promocję marketingową umożliwia uzyskanie przewagi konkurencyjnej. Przykładem takich działań jest kampania reklamowa Herbapolu Lublin „Masz to w naturze”, dzięki której w kategorii herbat smakowych firmie udało się zdobyć pozycję lidera.
Jak widać, pomysłów na zwiększenie efektywności pracy zakładu, optymalizacji procesów oraz zdobycie przewagi jest kilka. Wiekszość z nich ma jednak jeden minus – żeby zaoszczędzić, najpierw trzeba wydać…

|