Od redakcji |
Zamów numer w wersji online
Temat, od którego nie uciekniemy
SARS-CoV-2, pandemia, COVID-19, kwarantanna, izolacja, szczepionka, koronawirus… Słowa te przez ostatnie miesiące towarzyszą nam każdego dnia. Trochę już spowszedniały, stały się elementem nowej rzeczywistości, w jakiej przyszło nam żyć. Znane chińskie przysłowie: „Obyś żył w ciekawych czasach”, brzmi dzisiaj trochę złowieszczo. Cóż, odwrotu nie ma. Musimy nauczyć się tego życia. Jak pisze na naszych łamach Andrzej Ernst: „Pandemie stały się znacznie bardziej powszechne w ostatnich dziesięcioleciach, niż miało to miejsce tysiąc, a nawet sto lat temu. Zasadniczo stan ten spowodowały między innymi trzy czynniki: urbanizacja, globalizacja i zwiększone spożycie białka zwierzęcego”.
Trzeba przywyknąć, ale też i walczyć. I tutaj ogromna rola branży farmaceutycznej. Przed naukowcami ważne zadanie – wynalazek na miarę XXI w. Lek, szczepionka, a najlepiej jedno i drugie. Wyścig trwa, ale droga do sukcesu jest jeszcze długa i kręta: „Opracowanie nowego leku przeciwko koronawirusowi SARS-CoV-2 jest mało możliwe w chwili obecnej. Po pierwsze wyżej wymienione bariery powodują, że taki proces może potrwać bardzo długo, tzn. nawet kilkanaście lat, nie mówiąc o ogromnych kosztach, które się wiążą z takim przedsięwzięciem, a szanse na znalezienie tak zwanego >>cudownego związku<< są bardzo małe. Po drugie, możemy oczekiwać, że ludzkość w przyszłości w dużej mierze nabierze odpowiednią odporność, a w tym procesie pomogą szczepionki, będące właśnie w opracowaniu” (A. Ernst, s. 32). Należy mieć jednak nadzieję i trzymać kciuki za naukowców. Świat mierzył się już z wieloma choroba mi. Sporo z nich udało się wyeliminować właśnie dzięki szczepieniom.
Pandemia wiele nas nauczyła. Pokazała, jak ważny jest krajowy rynek produkcji leków. Globalizacja nie jest już terminem kojarzącym się z bezpieczeństwem. O roli Polski w budowaniu bezpiecznej lekowo Europy mówi w wywiadzie Krzysztof Kopeć, prezes Polskiego Związku Producentów Przemysłu Farmaceutycznego
(s. 25). O życiu branży w ostatnich miesiąca opowiadają także przedstawiciele kilku firm farmaceutycznych działających w naszym kraju (s. 28).
Kryzys nie ominął również branży kosmetycznej. Z badania „Branża kosmetyczna vs. Covid-19”, zrealizowanego przez Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego na początku maja wynika, że aż 1/3 firm kosmetycznych bardzo poważnie odczuła negatywny wpływ pandemii. Produkcja została ograniczona w ponad połowie przedsiębiorstw (patrz s. 67). Jednak branża się nie poddaje. Jak mówi Blanka Chmurzyńska-Braun (KosmetyczniPL), wyróżnia ją: „(…) umiejętność szybkiej adaptacji produkcji do nowych warunków i potrzeb rynkowych”.
Pandemia zmienia i będzie nadal zmieniać trendy w segmencie „beauty”. Będzie o nich pisać na łamach gazety, a także na naszym portalu kierunekKOSMETYKI. pl. Ostatnio podjęliśmy temat podczas webinarium „Pandemia a rynek kosmetyków naturalnych”. Zainteresowanych zapraszam na portal.
|
|
|
Nowoczesne laboratorium w świecie GMP Alina Narewicz | 8 |
W dobie Przemysłu 4.0 Rafał Grabicki | 13 |
Nowoczesny sprzęt wysokiej jakości Anna Piasecka | 16 |
Z ŻYCIA BRANŻY |
Farmacja w obliczu zagrożenia epidemicznego Katarzyna Czyżewska | 22 |
Po pierwsze bezpieczeństwo wywiad z Krzysztofem Kopciem, prezesem PZPPF | 25 |
Branża farmaceutyczna w czasach pandemii Aldona Senczkowska-Soroka | 28 |
Przełomowe odkrycia |
To było do przewidzenia, ale co będzie dalej? Andrzej Ernst | 32 |
JAKOŚĆ |
Substancje pomocnicze i ich jakość Anita Maleszyk | 40 |
Przebieg procesu walidacji podczas realizacji projektu w przemyśle farmaceutycznym Barbara Stolarczyk | 44 |
Produkcja kontraktowa |
Nowy standard dla firm: elastyczność wywiad z Wandą Stypułkowską, prezesem MPS International | 48 |
Stabilny partner w produkcji kontraktowej Konrad Golczak | 52 |
Nowoczesne rozwiązania |
Inteligentne systemy wizyjne B&R | 54 |
Kierunek Kosmetyki |
Dzieci – wyjątkowy klient przemysłu kosmetycznego Magdalena Sikora | 62 |
Szybkie dostosowanie Aldona Senczkowska-Soroka | 67 |
Komórki macierzyste w przemyśle kosmetycznym Jakub Abramiuk, Paweł J. Pawlica | 70 |
Trudne ścieki Małgorzata Waligórska | 74 |
A na etykiecie Naturalne POLSKIE | 77 |
Jak system BDO wpływa na branżę kosmetyczną? Joanna Dziurowicz | 78 |
Tendencje w kosmetyce pielęgnacyjnej Małgorzata Bajerska | 80 |
Pomiar lepkości produktów kosmetycznych Daniela Dockweiler | 86 |
Naturalny – czy znaczy lepszy rozmowa z Agatą Silczak, współwłaścicielką marki ESITO | 88 |
Ekologiczne dobre praktyki Joanna Łodygowska | 90 |
Felieton |
Pobiłem Czecha! Rafał Ruta | 94 |