Od redakcji |
Nowy i nowoczesny 
„Nowy” nie musi wcale oznaczać „nowoczesny”. Lubimy wracać do starych trendów, traktując je jako nowości. Nie ulega jednak wątpliwości, że nowość to ważne pojęcie w naszym życiu – uwielbiamy kupować, dostawać nowe rzeczy, odwiedzać nowe miejsca. Są jednak i tacy, którzy zmian i nowości nie lubią, choć w założeniu mają one ułatwiać życie, zmieniać je na lepsze.
J ak jest w branży farmaceutycznej? Nowość goni nowość. Ku chwale nowoczesności, cyfryzacji, efektywności, optymalizacji, a przede wszystkim bezpieczeństwa i jakości wytwarzanych produktów. To priorytet i cel. W każdym miejscu fabryki dba się o jakość i bezpieczeństwo leku. Na pytanie – czym jest nowoczesna farmacja – próbują odpowiedzieć Rafał Grabicki (s. 8 oraz Kamila Markowska (s. 16), a także inni autorzy. Jak pisze R. Grabicki „Nasuwa się pytanie, jak długo musimy poczekać, żeby móc korzystać z takich rozwiązań. Właściwie to nie musimy już czekać, bo wszystko co jest potrzebne, jest już dostępne. Do nas należy teraz kolejny krok, czyli przygotowanie naszej specyfikacji wymagań i odwaga do podjęcia ryzyka bycia pierwszymi, którzy będą mieli wdrożony taki system”. Oby tej odwagi nie zabrakło.
Zagadnieniu nowoczesności poświęciliśmy spory dział w najnowszym wydaniu. Pokazujemy także od środka zakład produkcyjny Polpharmy w Sieradzu.
J ak to wygląda w branży kosmetycznej? Trend goni trend. Konsumenci są coraz bardziej wymagający, ale i dociekliwi. – Konsumenci szukają produktów, które będą w stanie ze sobą współgrać, uzupełniać się. Coraz bardziej zdają sobie sprawę z kilku ważnych rzeczy. Po pierwsze, że to, co nakładają na swoją skórę, powinno być wysokiej jakości, chcą, aby były to kosmetyki jak najbliższe naturze i jednocześnie dające widoczne efekty. Po drugie widzą pielęgnację nie tylko jako dbanie o ciało, ale także o swoje dobre samopoczucie – mówi Justyna Żukowska-Bodnar, współzałożycielka ALKMIE.
Nowości oczekuje klient, a w szczególności klientki. To proste: lubimy zmieniać, testować, kupować „nowe”. W branży także sporo nowoczesności – modernizowane są zakłady produkcyjne, by były jeszcze bardziej przyjazne środowisku, o czym opowiadają przedstawicielki firmy L’Oréal (s. 88 i 91). Sporo dzieje się także w kwestii opakowań, m.in. w związku z unijną dyrektywą plastikową. Po więcej zapraszam do dodatku „Kierunek Kosmetyki”.
Aldona Senczkowska-Soroka
|
|
Nowoczesna farmacja |
Nowoczesna farmacja – czyli jaka? Rafał Grabicki | 8 |
Produkcja coraz efektywniejsza i bezpieczniejsza fotoreportaż z Zakładów Farmaceutycznych POLPHARMA S.A. Oddział Medana w Sieradzu | 12 |
Nowoczesne laboratorium w nowoczesnej wytwórni Kamila Markowska | 16 |
Efektywne wykorzystanie danych z systemów IT do rozwiązywania problemów Monika Barańska | 22 |
Analiza efektywności produkcji cz. 2 Elżbieta Bińczycka | 26 |
Integralność danych jako krytyczny parametr jakości Anita Maleszyk | 32 |
Substancje pomocnicze o wysokiej czystości: proste rozwiązanie złożonego problemu William Small, Arsalan Khan | 36 |
Sonochemia jako skuteczne narzędzie w syntezie leków Jolanta Jaśkowska, Anna K. Drabczyk, Damian Kułaga, Przemysław Zaręba, Przemysław Jodłowski | 40 |
Przełomowe odkrycia |
Terapia antysensowa z sensem Andrzej Ernst | 46 |
Z ŻYCIA BRANŻY |
4 sposoby… na zmniejszenie ilości odpadów farmaceutycznych dzięki etykietom Ewa Węglińska | 53 |
Nowi członkowie Rady Programowej „Przemysłu Farmaceutycznego” | 56 |
O dużej nowelizacji ustawy o refundacji Katarzyna Czyżewska | 58 |
Alternatywy dla dwutlenku tytanu Stephane Vouche | 62 |
Zmiana asortymentu OTC i kosmetyków – dobry czas na wystawianie, ale i zabezpieczanie faktur Grzegorz Blachnio | 64 |
Kierunek Kosmetyki |
Barwy odcisk lata na skórze Magdalena Sikora | 82 |
Troska o środowisko źródłem innowacji w L’Oréal rozmowa z Beatą Iwanienko, L’Oréal | 88 |
Produkcja kosmetyków w zgodzie z naturą rozmowa z Ewą Urbaniak, L’Oréal | 91 |
Analiza trendów parametrów jakościowych Magdalena Kinga Marciniak, Alicja Balcerzak | 94 |
Sztuka i surowce rozmowa z Justyną Żukowską-Bodnar, ALKMIE | 100 |
Produkcja na żądanie = zasady e-commerce w produkcji Rafał Sieradzki | 104 |
Wzmożone wypadanie włosów po COVID-19 Małgorzata Bajerska | 108 |
Neurokosmetyki – połączenie skóry z emocjami Anna Baranowska | 114 |
Ekoprojektowanie opakowań kosmetyków – jak zacząć? Magdalena Turowska | 116 |
Ekstrakty CO2 w kosmetologii Ewelina Petzke | 120 |
Serce kosmetyku Aldona Senczkowska-Soroka | 126 |
Bardzo, bardziej męskie rozmowa z Anitą Szafranowska i Marcinem Mrozem, ZEW for men | 130 |
Wpływ dyrektywy plastikowej na przemysł kosmetyczny Anna Kuropatnicka-Jurek | 131 |
Felieton |
Chmura Rafał Ruta | 134 |