Od redakcji |
KROK W PRZÓD, KROK W TYŁ
Jak mówi stare chińskie przysłowie, a właściwie przekleństwo: „Obyś żył w ciekawych czasach…”. Pandemia, wojna, inflacja... Czas nas nie oszczędza. By się dziś rozwijać, trzeba podjąć więcej trudnych decyzji. Cóż, można rzec: takie czasy.
Tematem tego wydania jest PHARMA 4.0 – FARMACJA NA MIARĘ WYZWAŃ. Zebraliśmy głosy ekspertów, którzy patrzą na to zagadnienie z różnych perspektyw. O problemach rozwoju branży w Polsce opowiada Irena Rej, prezes zarządu Izby Gospodarczej „FARMACJA POLSKA”, obchodzącej w tym roku 30-lecie istnienia. Podkreśla, że bezpieczeństwo lekowe Polski jest priorytetem, kwestią, o jakiej nie wolno nam zapominać. „Wielkie pieniądze, które inwestuje się obecnie w farmację, mają służyć właśnie rozwijaniu innowacji, a nie >>starej<< chemii syntetycznej” – wyjaśnia Irena Rej. Rozwój kosztuje, dlatego tak ważna jest współpraca na poziomie państwo-producenci.
Przyszłość to rozwój, a ten kojarzy się w branży nie tylko z nowymi lekami, terapiami, ale także technologią, zmianami, dzięki którym można produkować więcej leków dobrej jakości. Rafał Grabicki zauważa, że „zazwyczaj słysząc słowo optymalizacja myślimy o procesach wytwórczych, kontroli jakości, magazynowaniu lub obszarze technicznym. Rzadko kiedy przychodzi do głowy zapewnienie jakości, a na samym końcu – jeśli w ogóle – proces inwestycyjny”.
Przed branżą farmaceutyczną wiele wyzwań i w kolejnych latach, ale będą one także zależne od sytuacji geopolitycznej. Jak zwykło się mawiać: czas pokaże.
Z kolei o tym, co słychać w branży kosmetycznej i detergentowej w Polsce, opowiada Anna Oborska, dyrektor generalna Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego (PSPKD), które w roku 2022 świętuje jubileusz 30-lecia: „Na koniec 2021 roku – według danych GUS – w Polsce aktywnych było ponad 1200 podmiotów zajmujących się produkcją kosmetyków. 90% z nich stanowiły firmy zatrudniające do 9 pracowników. Rynek polski od lat rośnie, co zachęca wiele osób do tworzenia własnych marek i otwierania firm kosmetycznych”. Ciekawe jest to, że firmy znajdują kolejne nisze i wypełniają w ten sposób potrzeby konsumentów. Na znaczeniu coraz bardziej zyskuje trend naturalności. W tym roku 49 produktów polskich firm kosmetycznych otrzymało certyfikat Naturalne POLSKIE.
Trzymamy kciuki za przyszłość
|
|
PHARMA 4.0 – FARMACJA NA MIARĘ WYZWAŃ |
Nie gramy do jednej bramki rozmowa z Ireną Rej, prezes zarządu Izby Gospodarczej „FARMACJA POLSKA” | 8 |
Optymalizacja w procesie inwestycyjnym – najlepsze praktyki Rafał Grabicki | 12 |
Spójnie, w jednym kierunku rozmowa z Agnieszką Grzybowską-Zalewską, prezes zarządu Sanofi w Polsce | 16 |
Automatyzacja drogą do optymalizacji procesów Przemysław Fijałkowski | 21 |
Cyfrowe pokolenie w świecie farmacji Igor Ostaszewski | 27 |
Proces postępowania przetargowego dla projektów współfinansowanych ze środków UE Paweł Śliwa, Anna Smolarek | 32 |
Jakość wobec współczesnych wyzwań Alina Narewicz | 37 |
Zapewnienie zgodności ważenia z rozdziałem 2.1.7 Farmakopei Europejskiej METTLER TOLEDO | 43 |
Lab to process, czyli jak sprawić, by pomiary w laboratorium i procesie były spójne Bartłomiej Biczysko | 44 |
Projekty inwestycyjne a walidacja Bartosz Kubiak | 48 |
Nowe rozwiązanie dla automatyzacji laboratorium Syntegon Technology | 52 |
Z ŻYCIA BRANŻY |
Audyty jakości w przemyśle farmaceutycznym Anita Maleszyk | 54 |
Ulga na robotyzację Marta Skrodzka | 59 |
Przełomowe odkrycia |
Inżynieria precyzyjna nanocząstek do dostarczania leków Andrzej Ernst | 65 |
Kierunek Kosmetyki |
Makijaż mineralny, czyli kolorowy powrót do natury Magdalena Sikora | 74 |
Czym dziś żyje biznes kosmetyczny i detergentowy? rozmowa z Anną Oborską, dyrektor generalną Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kosmetycznegoi Detergentowego | 80 |
Liposomy nośnikami składników aktywnych w kosmetykach Monika Szczepańska | 84 |
Pomidor – zaskakujący składnik aktywny kosmetyków anti-aging Aleksandra Olech | 87 |
Nowinki na agendzie legislacji kosmetycznej – prostaglandyny i ich analogi Urszula Ptaszek-Rohde | 88 |
Monitorowanie jakości produkcji cz. 2 Magdalena Kinga Marciniak | 90 |
Automatyzacja? Tak, ale jak? Sylwia Kłodzińska-Żygadło | 94 |
Kosmetyki pod lupą Weronika Różańska | 98 |
Tajemnica etykiety kosmetyku Małgorzata Bajerska | 100 |
YOPE… to filozofia dobrego życia rozmowa z Anną Grzebień, senior brand manager YOPE | 106 |
49 kosmetyków z certyfikatem NATURALNE Polskie 2022 Aldona Senczkowska-Soroka | 109 |
Felieton |
Homo Distractus Rafał Ruta | 110 |