Rusza III edycja Mother and Child Startup Challenge – międzynarodowego konkursu Instytutu Matki i Dziecka
Autorzy innowacyjnych pomysłów z całego świata po raz trzeci zmierzą się w prezentacji swoich pomysłów przed najwyższej klasy polskimi ekspertami branżowymi. Już niebawem innowatorzy zaprezentują rozwiązania mające zmieniać przyszłość opieki zdrowotnej dla kobiet i dzieci. Czy tym razem uda się wyłowić rozwiązania, które uzdrowią polski system opieki zdrowotnej i zrewolucjonizują rynek usług medycznych?
14 maja 2024 r. wystartowała III Edycja Konkursu „Mother and Child Startup Challenge”
Mother and Child Startup Challenge to prestiżowy międzynarodowy konkurs organizowany przez polski Instytut Matki i Dziecka wraz z towarzyszącymi mu szpitalami. Łączy państwowe podmioty medyczne i sektor prywatny we wspólnym dziele zrewolucjonizowania usług medycznych. Inicjatywa ta ma za zadanie promować kreatywność oraz wspierać rozwój innowacji z obszaru zdrowia kobiet i dzieci.
Celem inicjatywy jest nie tylko wyróżnienie najlepszych pomysłów i wsparcie twórców. Ten konkurs to również (jeśli nie przede wszystkim) szansa na znalezienie odpowiedzi na wiele problemów i wyzwań trapiących system opieki zdrowotnej. W poprzednich edycjach uczestnicy konkursu pochylali się nad kwestiami takimi jak: nadmiar informacji, braki kadrowe czy zbyt krótki czas trwania wizyt lekarskich oraz nad powszechnymi problemami zdrowotnymi, jak rak szyjki macicy czy depresja i zaburzenia lękowe u dzieci i młodzieży.
To niepowtarzalna okazja dla przedsiębiorców oraz innowatorów, którzy chcą zmienić oblicze medycyny. Dzięki udziałowi w konkursie będą oni mieli szansę zaprezentować stworzone przez siebie nowatorskie produkty lub procesy, które mogą zrewolucjonizować sektor opieki zdrowotnej.
“Z satysfakcją uczestniczę w Radzie Programowej Konkursu Mother and Child Startup Challenge, który również pokazuje najlepsze cechy podmiotów działających w systemie ochrony zdrowia. Obserwuję zarówno poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań, gotowość na nowe wyzwania oraz bliską współpracę na rzecz pacjentów.” - mówi Barłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.
W poprzedniej edycji 51 firm z całego świata konkurowało o możliwość wprowadzenia swoich innowacyjnych pomysłów do 6 publicznych szpitali na terenie Polski.
W trzeciej edycji konkursu „Mother and Child Startup Challenge” udział mogą wziąć wszystkie podmioty, które wnoszą innowacyjne rozwiązania do obszaru szeroko pojętej opieki zdrowotnej nad kobietami oraz dziećmi. Zgłosić można zarówno innowacje z obszaru diagnostyki, profilaktyki i leczenia chorób kobiecych oraz okresu ciąży i połogu, a także z każdej dziedziny pediatrii oraz te, które mogą usprawnić procesy administracyjno-organizacyjne szpitali.
Uczestnicy po raz kolejny będą zaprezentują rewolucyjne pomysły i produkty przed wybitnymi autorytetami medycznymi i ekspertami z dziedziny biznesu. Dla startupów to niepowtarzalna okazja do uzyskania wsparcia finansowego, mentoringu oraz możliwości rozwoju swojej działalności. Dla większych firm - możliwość przedstawienia i przetestowania opracowanych rozwiązań w środowisku placówki medycznej. Zdaniem Bartłomieja Chmielowca, Rzecznika Praw Pacjenta, to jedna z największych wartości tej inicjatywy: “Szczególnie cenne jest decydowanie się od razu na kolejny krok – nie tylko wybranie interesujących projektów, ale również danie wybranym szansy na wdrożenie w ramach pilotażu w wiodących ośrodkach.”
Uczestnicy powalczą nie tylko o nagrodę w postaci wdrożenia swoich innowacji w funkcjonujących szpitalach, ale też wsparcie merytoryczne i materialne. Konkurs jest też okazją do nawiązania cennych kontaktów biznesowych oraz zdobycia nowych umiejętności. To wyjątkowa szansa dla ambitnych innowatorów, pragnących uczestniczyć w transformacji rynku usług medycznych.
Wartością dodaną są powstające raporty dotyczące zgłoszonych w konkursie innowacji. Zawarte w nich informacje stanowią cenną bazę wiedzy dla personelu medycznego i innowatorów z całego świata.
Innowacje, które realnie działają
Zwycięskie rozwiązania wyłonione w poprzednich edycjach są już z powodzeniem stosowane i odmieniają oblicze opieki medycznej, nie tylko w Polsce.
W pierwszej edycji największą uwagę przykuły dwa projekty. Pierwszym był system CarnaLife Holo, opracowany przez krakowską firmę MedApp S.A., który umożliwia specjalistom medycznym oglądanie danych diagnostycznych w formie hologramu 3D. Lekarze wyposażeni w gogle HoloLens mogą zobaczyć struktury anatomiczne, tkanki miękkie, kości i naczynia krwionośne. Technologia ma potencjał na poziomie światowym ze względu na wykorzystanie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości do operacji pediatrycznych. Rozwiązanie jest z powodzeniem stosowane w polskich szpitalach. Dr n. med. Krzysztof Bronowicki, specjalista chirurgii dziecięcej, specjalista chirurgii onkologicznej; Klinika Onkologii i Chirurgii Onkologicznej Dzieci i Młodzieży - Instytut Matki i Dziecka w Warszawie wysoko ocenia skuteczność nowatorskiej technologii:
„W Klinice Onkologii i Chirurgii Onkologicznej Dzieci i Młodzieży przeprowadziliśmy dotychczas 11 zabiegów z wykorzystaniem technologii mieszanej rzeczywistości (AR- augmented reality) firmy MedApp. Porównanie szczegółów anatomicznych u pacjenta z obrazem holograficznym pozwoliło mi na precyzyjne preparowanie i radykalne usunięcie operowanych zmian nowotworowych. W Instytucie Matki i Dziecka do tej pory okulary mieszanej rzeczywistości były wykorzystywane do bardziej skomplikowanych przypadków medycznych. W sytuacji, w której ta technologia wpisałaby się na stałe w koszyk świadczeń NFZ chętnie korzystałbym z jej potencjału w szerszym zakresie.”
Drugim zwycięzcą I edycji została firma Infermedica, niedawno wyróżniona w światowym zestawieniu World's Best Digital Health Companies 2024
Firma opracowała pomocne w procedurze triażu rozwiązanie pod nazwą Symptom Checker stanowiące odpowiedź na powszechny problem pacjentów “autodiagnozujących” swoje objawy w internecie.
Jak mówi dr n. med. Tomasz Maciejewski, Dyrektor Instytutu Matki i Dziecka, w którym zwycięskie rozwiązanie zostało wdrożone:
„Symptom Checker oferuje jasne i zrozumiałe wyjaśnienia dotyczące objawów, co umożliwia pacjentom bardziej świadome podjęcie decyzji dotyczących ich zdrowia. Istotne jest w mojej ocenie udostępnianie pacjentom źródeł wiedzy na temat ich objawów zgodnych z aktualną wiedzą medyczną, aby nie bazowali jej oni na wynikach znalezionych w wyszukiwarkach internetowych. Integracja Infermedica Symptom Checker z naszą stroną internetową przebiegła naprawdę sprawnie.”
Główną nagrodę w II Edycji Mother and Child Startup Challenge zdobyły firmy Clebre, Calmsie, TruScreen i Laserobaria2.0_S.
Jak obiecuje Instytut Matki i Dziecka III organizator konkursu ta edycja będzie jeszcze bardziej inspirująca i pełna niespodzianek. Jakie perły zostaną tym razem wyłowione i wykorzystane dla dobra pacjentów? Okaże się już niebawem!
Szczegółowe informacje o zasadach konkursu oraz procesie zgłaszania znajdują się na stronie internetowej: www.mcsc.pl
Komentarze