Szczupłe biuro efektywnych ludzi
Czy kolejka do drukarki wpływa na efektywność pracowników? Jak oszczędzić nawet 40% przestrzeni na biurku? Przedstawiamy kilka porad, które pomogą oszczędzać czas, mniej się męczyć, a przy tym pracować szybciej i lepiej. Lean management i ergonomia otwierają nowe możliwości.
Prawdopodobnie jeszcze żadna firma nie zbankrutowała dlatego, że w biurze zalegały niepotrzebne zapasy papieru, odległości między biurkami były zbyt duże, a pracownicy nachylali się do monitorów.
– Jeśli jednak na biurku rośnie bałagan, przeniesienie potrzebnego dokumentu zajmuje dużo czasu, a do drukarki od rana ustawia się kolejka, to gołym okiem widać, że pracownicy tracą czas – mówi Katarzyna Szczupał-Vieweg, prezes firmy Staufen Polska.
Dlaczego warto wprowadzić lean management, czyli „szczupłe zarządzanie” w biurze?
Celem „szczupłego zarządzania” w biurze jest jak najlepsze wykorzystanie czasu i energii pracowników – kryterium to potrzeby klienta. Poza tym, można pracować szybciej i lepiej, a przy tym być bardziej elastycznym. Efektem końcowym zastosowania „szczupłego zarządzania” w biurze jest eliminacja marnotrawstwa i skrócenie czasu procesów – a przez to redukcja kosztów.
Od czego zacząć „wyszczuplanie” biura?
Biurka i ich organizacja - należy je uporządkować i ustandaryzować oraz zapewnić ich funkcjonalność.
– System szuflad musi być pojemny, umożliwiać logiczną segregację dokumentów i łatwe wyciąganie przedmiotów, lekko się otwierać i tak samo zamykać. Z naszych doświadczeń wynika, że najlepiej sprawdzają się systemy modułowe, które łatwo dostosować do swoich potrzeb – mówi Magdalena Dymek
z firmy Häfele, producenta i dystrybutora okuć meblowych. Na biurku powinny się znaleźć rzeczy przydatne każdemu pracownikowi (telefon, długopis, notatnik). Rzeczy mniej potrzebne (zszywacz, spinacze itp.) mogą leżeć w dostępnej dla wszystkich szafie.
Miejsce na komputer - umieszczenie monitora na specjalnym wysięgniku powoduje, że pracownik męczy się mniej, a przede wszystkim dba o swój kręgosłup. – Dobrze jest, jeśli takie ramię pozwala regulować orientację monitora w pionie, poziomie, a także przybliżać i oddalać – dodaje Magdalena Dymek. Można w ten sposób oszczędzić również miejsce na biurku i uzyskać nawet do 40% powierzchni.
Tablica z harmonogramem – informacja, kto jest obecny danego dnia ułatwi pracę wszystkim oraz pomoże
w planowaniu zadań.
Wspólne sprzęty w centrum – drukarki, kserokopiarki czy skanery warto ustawić w centralnym miejscu, tak aby każdy z pracowników miał do nich łatwy dostęp. Dzięki temu oszczędzimy czas. Jeśli jest to niemożliwe, dwie drukarki można ustawić w dwóch przeciwległych miejscach biura.
Kanban – czyli dobry sposób na uzupełnianie zapasów.
Z języka japońskiego kanban to szyld informujący. Taki szyld, tabliczka czy zwyczajna kartka może być znakiem, że kończy się np. papier do drukarki. Na półce jest miejsce dla 4 ryz papieru. Na pierwszej ryzie od dołu kładziemy kanban (np. żółtą kartkę), a na nim kolejne trzy ryzy. Gdy te się skończą, pracownik przynosi kanban do osoby zamawiającej papier, a ta wie, że musi to zaraz zrobić, bo niedługo skończy się zapas. Kanban można przełożyć na wiele aspektów pracy biurowej: na uzupełnianie papierowych ręczników, kawy, ciastek dla gości itd.
– Należy tylko obliczyć, kiedy powinniśmy złożyć odpowiednie zamówienia, żeby nie zdarzyło się tak, że zrobimy to za późno – mówi Katarzyna Szczupał-Vieweg. –
Z kolei jeśli zrobimy to zbyt wcześnie, to powstanie zapas, który będzie wymagał dodatkowej przestrzeni i czasu pracowników, a to generuje niepotrzebne koszty.
Sama „szczupła” organizacja przestrzeni biurowej nie wystarczy.
– Pełny efekt pozwala osiągnąć dopiero optymalizacja procesów administracyjnych. Ale funkcjonalna przestrzeń biura, jak i poszczególnych stanowisk, sprzyja wprowadzeniu i utrzymaniu przejrzystych, efektywnych procesów – dodaje Katarzyna Szczupał-Vieweg.
Więcej informacji o lean management:
http://www.staufen.pl/pl/home.html
Źródło i fot.: Satufen