Partnerskie zapasy - doskonalenie łańcucha dostaw w Sandoz Polska
Wzrost dostępności produktów dla klientów do 99%, redukcja poziomu zapasu bezpieczeństwa o 20-30%, skrócenie czasu reakcji producenta na zmiany w zapotrzebowaniu klientów – to tylko niektóre korzyści z wdrożenia koncepcji VMI w Sandoz Polska.
Zarządzanie łańcuchem dostaw jest obecnie jednym z kluczowych obszarów, na którym przedsiębiorstwa skupiają swą uwagę, szukając możliwości jego optymalizacji. Korzyści, które udaje się uzyskać poprzez integrację łańcucha dostaw, mogą znacząco wpłynąć na konkurencyjność firm biorących w nim udział, przede wszystkim poprzez wzrost zadowolenia i poziomu serwisu oferowanego klientom oraz redukcję kosztu całkowitego w łańcuchu dostaw. Przyjrzyjmy się zatem rozwiązaniu wykorzystywanym w procesie doskonalenia łańcucha dostaw – koncepcji zarządzania zapasami przez dostawcę i jej praktycznemu zastosowaniu w przemyśle farmaceutycznym.
Istota modelu VMI
Koncepcja zapasu zarządzanego przez dostawcę (ang. VMI, Vendor Managed Inventory) nie jest koncepcją nową, bo stosowaną już w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku przez takie firmy jak Wal-Mart czy Procter & Gamble. Dziś nadal uważana jest za jedno z głównych narzędzi podnoszących efektywność realizowanych procesów logistycznych w ramach łańcucha dostaw i stosowana jest przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w Polsce.
Istotą rozwiązania jest przeniesienie odpowiedzialności za zarządzanie zapasami z odbiorcy na dostawcę. To dostawca, a nie klient, decyduje o terminie, częstotliwości i wielkości dostaw uzupełniających, docierających do magazynu odbiorcy. W modelu VMI dostawca przejmuje odpowiedzialność za wysokość stanów magazynowych i dostępność produktów u klienta, przy czym istotne jest to, że gwarantuje minimalną ilość towarów w magazynie u odbiorcy i nie przekracza uzgodnionego maksymalnego poziomu zapasów. Jest to koncepcja oparta na ścisłej współpracy pomiędzy klientem i dostawcą, której celem jest osiągnięcie optymalnej dostępności produktów, realizowanej poprzez ciągłe ich uzupełnianie na bazie informacji otrzymywanej od klienta o wielkości aktualnego popytu i zapasów magazynowych. Ważnym aspektem tej współpracy jest redukcja kosztów obu partnerów handlowych.
Cały artykuł został opublikowany w numerze 3/2015 magazynu "Przemysł Farmaceutyczny"
Fot. photogenica.pl