Trendy w opakowaniach dla farmacji
One stop shopping, czyli korzystanie z kompleksowej oferty produktów i usług jednego dostawcy, daje producentom środków farmaceutycznych dostęp do unikatowych, a jednocześnie wydajnych rozwiązań opakowaniowych. Rynek farmaceutyczny znajduje się bowiem w momencie transformacji; cyfryzacja i zmieniające się zwyczaje pacjentów sprawiają, że w niedalekiej przyszłości nastąpi tu totalne przetasowanie.
Aby w tej fazie przejściowej producenci wysokiej jakości środków farmaceutycznych utrzymali się w grze, konieczne są nowe koncepcje w zakresie opakowań. Pod tym względem sensowne jest zamawianie wszystkich produktów i usług u jednego dostawcy, co zapewnia jak najwięcej optymalnych rozwiązań w całym łańcuchu dostaw. Daje to również gwarancję dopasowania opakowania i ulotki, które produkowane są w jednym miejscu. Czerpanie wzorców z sektora dóbr konsumenckich jest jak najbardziej wskazane; tutaj opakowania skutecznie walczą o uwagę klienta za pomocą uszlachetnień czy wzornictwa dostosowanego do marki.
Producenci opakowań mogą także zapewniać fi rmom farmaceutycznym wartość dodaną w postaci zabezpieczeń przed fałszowaniem czy wygodnej obsługi. Rozwijane w tym kierunku opakowania farmaceutyczne są jednym z czynników decydujących o długofalowym sukcesie produktu na zmieniającym się rynku. Przypomina to trochę szwajcarski scyzoryk: opakowanie farmaceutyczne powinno być wielofunkcyjne, bezpieczne i wydajne w produkcji – nawet w małych nakładach – i spełniać wszelkie wymogi prawne. Musi trafi ć na czas do punktu sprzedaży, skłonić konsumenta do zakupu i być odporne na fałszowanie. A jeśli jest przeznaczone na preparat dostępny bez recepty, dodatkowo powinno wzmacniać wizerunek marki i wyraźnie komunikować korzyści, jakie zapewnia produkt.
Produkcja opakowania farmaceutycznego to bardzo skomplikowany proces, w którym idealnie musi współgrać ze sobą wiele elementów, zapewniając w ten sposób optymalne rozwiązanie. Jednakże, jeśli choćby jeden z nich nie funkcjonuje dobrze – na przykład agencja projektuje opakowanie, którego produkcja jest skomplikowana pod względem technicznym i droga; albo jedna fi rma dostarcza ulotki, druga pudełka, jeszcze inna etykiety – trudno żeby razem stworzyły optymalny produkt, nie mówiąc już o tym, jak skomplikowana jest produkcja przez trzy niezależne podmioty.
Kompleksowy łańcuch dostaw
BSC Pharmacenter jako kompleksowy dostawca specjalizuje się w obsłudze branży farmaceutycznej i zatrudnia ekspertów, którzy dobrze znają się na produkcji pudełek składanych i ulotek oraz dobrych praktykach produkcyjnych obejmujących wielopłaszczyznowość i multidyscyplinarność działań. Firma, stanowiąca część międzynarodowego koncernu rlc, może wykorzystywać doświadczenie i know-how z sektora opakowań na słodycze, produkty spożywcze i kosmetyki – zarówno w zakresie projektowania, jak i druku czy uszlachetniania. To odróżnia BSC Pharmacenter od konkurencyjnych firm, które specjalizują się tylko w jednej branży. Do tego warto dodać, że BSC Pharmacenter znakomicie rozumie potrzeby producentów wyrobów markowych, bazując na 150-letnim doświadczeniu grupy rlc na rynku.
Firma jest dostawcą kompleksowych rozwiązań systemowych. Łańcuch dostaw rozpoczyna się zatem już na etapie doradztwa i projektowania opakowań. Brandpack – wewnętrzne centrum kompetencji grupy rlc – to jednostka, która oferuje klientom z branży farmaceutycznej zintegrowane usługi związane z tworzeniem nowych koncepcji opakowań. Projektanci z Brandpack współpracują blisko z ekspertami z BSC Pharmacenter, dzięki czemu mogą uwzględniać w swojej pracy wymogi technologiczne tak, aby opakowanie można było produkować wydajnie i opłacalnie. Samo optymalne wykorzystanie arkusza drukowego pozwala zaoszczędzić dużo cennego materiału. BSC Pharmacenter produkuje nie tylko pudełka składane, ale także ulotki i etykiety. Klienci mogą je zamawiać w zestawie, a producent dba o odpowiednie konfekcjonowanie i punktualną dostawę.
Warto podkreślić, że dzięki standaryzacji procesów w całej grupie rlc, poszczególne zakłady Pharmacenter mogą się nawzajem uzupełniać, aby móc podejmować się zleceń z krótkim terminem realizacji. Z jednej strony eksperci zatrudnieni w poszczególnych zakładach pozostają do dyspozycji klientów i bardzo dobrze znają lokalne rynki, z drugiej – dzięki przynależności do międzynarodowej grupy rlc mają szerszą perspektywę. Tak więc i pod tym względem BSC Pharmacenter oferuje wszystko jednocześnie – zarówno międzynarodowy know-how, jak i lokalną ekspertyzę.
Fot. BSC Pharmacenter