RELACJA
Jaka przyszłość czeka polską farmację? Jakie bariery przeszkadzają w tym, by była coraz bardziej innowacyjna? I jakich maszyn, urządzeń, rozwiązań czy technologii użyć, by ową innowacyjność uzyskać? O tym rozmawiano w trakcie sympozjum „Przemysł Farmaceutyczny”, które odbyło się w dniach 15-17 listopada 2010 w Sopocie.
Dokąd zmierza farmacja?
– Od kilkunastu lat obserwujemy spowolnienie rozwoju przemysłu farmaceutycznego. Mniej nowych, oryginalnych leków jest wprowadzanych na rynek – mówił dr Wojciech Kuźmierkiewicz, prezes PZPPF, podczas wykładu inaugurującego sympozjum. – Sytuacji tej towarzyszy wzrost konkurencji, próby administracyjnego ograniczenia wzrostu wydatków na leki, a także spowolnienie wzrostu bogatych rynków.
Przyszłość dla generyków
Szansą rozwoju farmacji jest – wg Kuźmierkiewicza – biotechnologia. Zauważa on też nowy trend w farmakoterapii zwany „spersonalizowaną medycyną”, czyli optymalną dla konkretnego pacjenta terapią, opartą o indywidualny profil genów, białek i metabolitów. Prezes PZPPF zwrócił ponadto uwagę na szybki wzrost udziału leków generycznych na rynkach krajów europejskich. To wynik kryzysu finansowego, ale i starzenia się społeczeństwa. Wiele rządów obniża ceny genetyków. Będzie to kontynuowane w przyszłości, więc ich udział jeszcze się zwiększy.
Nie ma szans bez innowacji
By skutecznie konkurować na wymagającym rynku farmaceutycznym, konieczne są daleko idące inwestycje. Dobrze rozumie to Polpharma, której nowoczesny zakład w Starogardzie Gdańskim zwiedzali goście przybyli na sympozjum. Więcej o rozwoju spółki mówił także Tomasz Moys – członek zarządu, dyrektor JB Pharma, Polpharma – równocześnie podkreślając, że wyzwaniem dla producenta leków generycznych jest koszt, czas, jakość i innowacyjność.
O innowacjach zresztą wielokrotnie wspominali i inni prelegenci. Nowe podejście do rozwoju leków Quality by Design przedstawił Paweł Pietkiewicz z Polpharmy, tłumacząc, że koszty rozwoju technologii muszą być możliwie niskie, ale konieczne jest równocześnie zachowanie odpowiedniej jakości. Jakości, której osiąganiu zawsze towarzyszy element ryzyka – uzupełnił Andrzej Szamański (Polpharma), omawiając nowe podejście do zarządzania jakością.
Jak podsumował Wojciech Kuźmierkiewicz, dziś Polska nie ma strategii wspierania innowacyjności. Nie istnieje polityka zachęcająca do prowadzenia badań i przekazywania znacznych wydatków na rozwój. Wg raportu Deloitte’a, nasz kraj na ten cel przeznacza zaledwie 0,61% PKB, pozostając w tyle za Czechami, Hiszpanią, o USA nie wspominając. Bez ulg podatkowych mających wpływ na skok technologiczny, napędzający całą gospodarkę, innowacji będzie coraz mniej. A pamiętać trzeba, że – jak zaznaczył obecny na sympozjum prof. Janusz Rachoń – nieinwestowanie w naukę i edukację jest równoznaczne z inwestowaniem w ignorancję.
W pigułce
VI edycja sympozjum „Przemysł Farmaceutyczny” odbyła się w dniach 15-17 listopada 2010 r. w hotelu Sheraton w Sopocie. Równolegle przygotowana została konferencja „Przemysł Kosmetyczny”.
Ponad 300 gości uczestniczyło w kilku sesjach wykładowych, wysłuchując referatów naukowych i prezentacji specjalistycznych firm. Uczestnicy wzięli udział w wycieczce technicznej do zakładu Polpharmy oraz w uroczystym bankiecie. Sympozjum towarzyszyła wystawa kilkudziesięciu stoisk.
Organizatorem imprezy była firma BMP Sp. z o.o., patronat medialny sprawował magazyn „Przemysł Farmaceutyczny” oraz „Przemysł Kosmetyczny”.
Przygotował Przemysław Płonka
Organizatorzy dziękują wszystkim gościom oraz – w sposób szczególny – firmom i instytucjom, które pomogły w przygotowaniu i przeprowadzeniu imprezy: spółce Polpharma – Honorowemu Gospodarzowi, instytucjom współpracującym: Izbie Gospodarczej „Farmacja Polska”, Polskiemu Związkowi Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego, Narodowemu Instytutowi Leków, Polskiemu Towarzystwu Farmaceutycznemu, ISPE, sponsorom głównym: firmie GAL oraz Grupie PharmaTECH, sponsorom: T&C, MMR Consult, sponsorowi panelowemu: Pacplast Thermoform Polska Sp. z o.o. oraz partnerowi – firmie Vekamaf. |
Honorowy Gospodarz | Sponsor Główny | Sponsorzy: | ||
Sponsor panelowy | Współpraca: | Partner | ||
Izba Gospodarza "Farmacja Polska" |
Narodowy Instytut Leków |
|||
Patronat medialny | Organizator | |||