Farmacja otwiera się na pracowników spoza branży
Branża farmaceutyczna, dotychczas uważana za hermetyczną, zaczyna otwierać się na pracowników spoza sektora, licząc na ich świeże spojrzenie i nowe podejście do pracy.
Biorąc pod lupę branżę farmaceutyczną daje się zauważyć poszukiwany profil idealnego kandydata. Zazwyczaj jest to osoba posiadająca wykształcenie medyczne lub okołomedyczne (np. farmacja, biotechnologia oraz pokrewne), z kilkuletnim doświadczeniem w branży oraz wysokim poziomem wiedzy merytorycznej w danym obszarze. Charakteryzująca się wysoką motywacją, dużym poziomem determinacji do poszukiwania nowych wyzwań oraz innymi kompetencjami z kategorii tych „miękkich”, jak np. umiejętność pracy w zespole. Powiedzmy sobie szczerze – w praktyce ciężko o takich pracowników. Coraz bardziej świadoma jest tego sama branża, dotychczas uważana przez kandydatów za hermetyczną, obecnie otwiera się na „nowe”. Widoczne jest to np. w ogłoszeniach na stanowiska sprzedażowe (np. Przedstawiciel Farmaceutyczny, Key Account Manager) oraz marketingowe (np. Product Manager) w obszarze OTC. Osoby pracujące na stanowiskach sprzedażowych na co dzień zajmują się promocją produktów bez recepty i suplementów diety na rynku aptecznym oraz w tzw. mass markecie. Mniej istotne jest tu wykształcenie czy branżowe doświadczenie kandydata, co sprawia, że idealnie na tych stanowiskach sprawdzą się pracownicy sektora FMCG, na co dzień współpracujący z klientami mass marketu oraz posiadający doświadczenie w prowadzeniu negocjacji handlowych. Przykład ten pokazuje, że dynamiczny rozwój branży wymusił na pracodawcach większą elastyczność, a w zakresie kompetencji przedłożenie wysokorozwiniętych umiejętności sprzedażowych i negocjacyjnych ponad te nazywane twardymi, jak np. wykształcenie.
Kolejnym obszarem, w którym otwartość firm farmaceutycznych na kandydatów spoza branży jest ostatnimi czasy widoczna, są stanowiska pracy w zakładach produkcyjnych. Przykłady takich stanowisk to: Dyrektor Działu Continuous Improvement, Project Engineering Manager, Inżynier Utrzymania Ruchu, Dyrektor Działu Opex. W tym sektorze kluczową rolę odgrywa znajomość procesów zarządzania produkcją oraz jej narzędzi i doświadczenie w pracy na podobnych stanowiskach. Osoby spoza branży, np. z sektora FMCG, potrzebują jedynie krótkiego wdrożenia w specyficznych dla pharmy obszarach, takich jak np. procesy produkcyjne, jakość. W tym obszarze najbardziej pożądanymi kandydatami spoza branży są pracownicy największych graczy na rynku, którzy posiadają zakłady produkcyjne w Polsce.
Są jednak takie obszary, gdzie wciąż jest widoczna mniejsza otwartość na ludzi spoza branży
Przykładem są stanowiska sprzedażowe i marketingowe w obszarze RX (leków na receptę), gdzie kładzie się duży nacisk na odpowiedzialność pracowników, a tym samym firm farmaceutycznych, za zdrowie i dobro pacjentów. Tym samym od pracowników wymaga się wysokiego poziomu wiedzy merytorycznej (często zdobytej podczas studiów kierunkowych) oraz znajomości Key Opinion Liderów w danym obszarze terapeutycznym. Przykładami takich stanowisk są: Przedstawiciel Medyczny, Medical Science Liason oraz Product Manager RX w liniach produktów specjalistycznych.
Jak pokazały wcześniejsze przykłady są takie obszary działalności, gdzie w większym stopniu liczyć się będzie uniwersalna wiedza i doświadczenie niż sama znajomość sektora. Rynek, jak i branża, zmieniają się – na znaczeniu zyskują pracownicy posiadający odpowiedni warsztat, rozumiejący potrzeby konsumentów. W obszarze zarządzania zasobami ludzkimi dużo mówi się o zarządzaniu talentami. Chcąc nadążyć na szybko zmieniającym się rynkiem pracownika, pracodawcy powinni dostosować ten typ zarządzania również do osób spoza branży. To od działów HR zależy czy firma będzie potrafiła skorzystać z umiejętności i potencjału intelektualnego takich pracowników, a także czy będzie potrafić efektywnie wykorzystać ich zdolności do realizacji strategii organizacji. Pamiętajmy, że zarządzanie talentami to nie tylko ich poszukiwanie i rekrutowanie, ale również rozwijanie. Dając szanse osobom spoza naszej branży wystarczy, że zorganizujemy pod tę grupę odpowiednie szkolenia i przedstawimy pracownikom właściwą ścieżkę rozwoju, zgodną z ich oczekiwaniami. Pracownik zmotywowany potrafi nauczyć się wszystkiego, a co więcej - jest w stanie zaproponować inne, ciekawe spojrzenie na całokształt biznesu – wystarczy dać mu szansę.
Komentarze