Cała prawda o LEAN
Zbigniew Jarząbek, Karolina Nowak
GSK Pharmaceuticals, Poznań
Lean Management utożsamiany jest bardzo często wyłącznie ze zwiększaniem efektywności. Dla niektórych jest to równoznaczne z nieustannym „podkręcaniem” norm związanych z wydajnością. Okazuje się jednak, że analiza kluczowych dla Lean koncepcji siedmiu typów strat, pozwala pójść o krok dalej w rozumieniu systemu.
Jak wykazaliśmy, głównym elementem Systemu Produkcyjnego Toyoty nie jest jedynie efektywność. W jego centrum leży bezpieczeństwo, jakość i efektywność. I to w podanej kolejności! Jest to więc system w dużej mierze holistyczny, a nie skupiony na jednym jedynie aspekcie biznesu. Osiągnięcie wszystkich wymienionych celów naraz jest możliwe głównie poprzez wdrażanie programu pracy standaryzowanej. Pracownik postrzega przecież wykonywaną przez siebie pracę jako całość, następujący po sobie ciąg czynności, nie dzieląc jej na żadne „aspekty”. A czym jest praca standaryzowana w ujęciu Toyoty? Obawiamy się, że jest to temat na odrębny i to całkiem spory artykuł…
Autor: Zbigniew Jarząbek, Karolina Nowak, GSK Pharmaceuticals, Poznań
Cały materiał znajdą Państwo w magazynie "Przemysł Farmaceutyczny" nr 2/2013 zamów prenumeratę w wersji drukowanej lub elektronicznej |