Być Lean
Michał Furgoł
US Pharmacia
Rozwiązania oparte na koncepcji continuous improvement są wdrażane w coraz większej liczbie przedsiębiorstw. Nasuwa się więc pytanie: „czy to tylko moda, technika, a może coś więcej, jak na przykład kultura zarządzania lub też holistyczna filozofia?”. Jedno jest pewne – odpowiednie podejście do tego typu działań, daje wymierne rezultaty.
Lean, kaizen, ciągłe doskonalenie – to zwroty, które w zakładach wytwórczych są ostatnio bardzo popularne, w halach produkcyjnych często można je usłyszeć. Przyglądając się działaniom firm z różnych gałęzi przemysłu, odnosi się wrażenie, że „bycie Lean” stało się po prostu modne.
Szczupłe zarządzanie
Kluczową kwestią jest zdefiniowanie, co dokładnie oznacza „bycie Lean”. Lean Management, które można przetłumaczyć jako „szczupłe zarządzanie”, koncentruje się na zadowoleniu klienta jako postaci znajdującej się w centrum zainteresowania firmy. Satysfakcja klienta osiągana jest poprzez dostarczanie mu usługi lub produktu o oczekiwanej przez niego jakości, po możliwie najniższych kosztach i w optymalnym czasie. Osiąga się to dzięki eliminacji czynności, które nie dodają wartości do produktu, co parafrazując można określić jako usunięcie marnotrawstwa i strat. Punktem wyjścia do tworzenia szczupłego przepływu były słowa twórcy systemu produkcyjnego Toyoty – Taiichi Ohno – który wyjaśnił, że celem jest analiza osi czasu – od momentu, w którym klient przekazuje zlecenie, aż do chwili, gdy przyjmowana jest zapłata. Skracamy ten czas, usuwając wszystkie straty – czynności, które nie dodają wartości.
Autpr: Michał Furgoł, US Pharmacia
fot.: US Pharmacia
Cały materiał przeczytają Państwo w magazynie "Przemysł Farmaceutyczny" nr 3/2013 zamów prenumeratę w wersji drukowanej lub elektronicznej |