SERVIER – WYŁĄCZ RAKA
Na wczesnym etapie nie boli i nie daje żadnych objawów. W naszym kraju jest przyczyną 33 zgonów dziennie. Rozwija się najczęściej u osób po 50. roku życia, ale także obciążonych genetycznie, stosujących nieprawidłowo zbilansowaną dietę i podejmujących niską aktywność fizyczną, palących papierosy i nadużywających alkoholu. W Polsce co roku diagnozowanych jest 19 tysięcy nowych przypadków zachorowań. Rak jelita grubego − drugi, pod względem częstotliwości występowania w Polsce, nowotwór złośliwy u kobiet i trzeci u mężczyzn… Rozpoczyna się III edycja ogólnopolskiej kampanii profilaktyczno-edukacyjnej „Servier – wyłącz raka!”, odbywająca się pod hasłem „Kolonoskopia jest super!”. Organizatorzy stawiają sobie za cel przekonanie Polaków do wykonania profilaktycznych badań kolonoskopowych.
Liczba zachorowań na raka jelita grubego stale wzrasta. Jak wynika z danych Krajowego Rejestru Nowotworów w przyszłości tendencja będzie zwyżkowa – już za 10 lat na raka jelita grubego w Polsce zachoruje ponad 28 tys. osób rocznie. Kolonoskopia, która jest jednym
z najlepszych osiągnięć medycyny, a z której – z różnych przyczyn – w profilaktyce nowotworu niewiele osób korzysta, może być remedium na te zatrważające statystyki. Wystarczy przekonać do tego badania Polaków, a to niestety zadanie bardzo trudne…
KOLONOSKOPIA JEST SUPER, BO ŻYCIE JEST SUPER
Najskuteczniejszą i najszybszą formą zarówno diagnostyki, czyli wykrycia raka jelita grubego, jak i terapii, czyli leczenia jego wczesnych stadiów, jest kolonoskopia. To z jednej strony badanie profilaktyczne, a z drugiej zabieg ratujący życie. Trwa od 15 do 40 minut i polega na wprowadzeniu do jelita grubego giętkiego i cienkiego aparatu zakończonego źródłem światła. Za jego pomocą lekarz może dokładnie obejrzeć jelito od środka. Poza tym kolonoskopia pozwala na usunięcie polipów, jeśli te znajdują się w jelicie, zanim jeszcze przekształcą się w raka. Dzięki kolonoskopii w badaniach przesiewowych już blisko 10 tys. Polaków uniknęło raka jelita grubego.
„Kolonoskopia jest nowoczesnym i bezpiecznym badaniem. Powinniśmy ją wykonywać najlepiej zanim pojawią się jakiekolwiek objawy, kiedy jesteśmy zupełnie zdrowi − profilaktycznie. Narosło jednak wokół niego wiele mitów, w konsekwencji czego większość społeczeństwa ma własne, często mylne wyobrażenie na temat przebiegu tego badania. Jako lekarze przypominamy: profilaktyczna kolonoskopia może zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka jelita grubego nawet o 60-90 proc. W moim odczuciu strach czy wstyd nie ma racji bytu, gdy uświadomię sobie, że kolonoskopia może mnie uchronić przed zachorowaniem na raka. I do takiej zmiany myślenia zachęcam wszystkich Polaków” – przekonuje prof. dr hab. n. med. Jarosław Reguła, Konsultant Krajowy w dziedzinie Gastroenterologii, Kierownik Kliniki Gastroenterologii, Hepatologii i Onkologii Klinicznej Centrum Onkologii – Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie.
„Budowanie świadomości społecznej, w tym przełamywanie tabu wokół kolonoskopii, to wciąż wyzwania, przed którymi stoimy. Pacjenci często nie wiedzą, że badanie można wykonać w znieczuleniu miejscowym lub ogólnym. Ryzykowanie własnym życiem z powodu strachu przed badaniem jest nielogiczne. A przecież korzyści, które wynikają z kolonoskopii mogłyby zdecydowanie zmienić statystyki zachorowalności na raka jelita grubego –
dodaje dr n. med. Mariola Kosowicz, Kierownik Poradni Psychoonkologii Centrum Onkologii – Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie.
KAMPANIA „SERVIER – WYŁĄCZ RAKA!”
W tegorocznej odsłonie kampanii, której hasłem jest „Kolonoskopia jest super!”, głównym celem jest podkreślanie roli profilaktyki, ze szczególnym uwzględnieniem kolonoskopii jako badania ratującego życie oraz przełamywanie związanego z nim społecznego tabu. Organizatorzy chcą zachęcać Polaków do przezwyciężania lęku przed kolonoskopią, która jest nowoczesnym i bezpiecznym badaniem, umożliwiającym obejrzenie wnętrza i ocenę błony śluzowej całego jelita grubego. Komunikacja trzeciej edycji kampanii kierowana jest szczególnie do osób, które znajdują się w grupie podwyższonego ryzyka, ze względu na: wiek powyżej 50 lat, obciążenia genetyczne, wystąpienie raka jelita grubego u rodziców
lub rodzeństwa, nieprawidłową dietę, niską aktywność fizyczną, palenie tytoniu
czy nadużywanie alkoholu.
W III edycję kampanii „Servier – wyłącz raka!” zaangażował się Andrzej Milewski, znany jako Andrzej Rysuje. Rysownik, za pomocą charakterystycznej dla siebie kreski
i z charakterystycznym dla siebie poczuciem humoru, zachęca Polaków do wykonania profilaktycznej kolonoskopii. Warstwa humorystyczna ma za zadanie odczarować wizerunek kolonoskopii i przełamać tabu, jakie związane jest z tym badaniem. Satyryk przygotował trzy grafiki, które znajdą się na plakatach na przystankach komunikacji miejskiej i w materiałach informacyjnych dotyczących kampanii.
W ramach kampanii zaplanowane zostały wykłady na temat profilaktyki raka jelita grubego, kierowane do słuchaczy Uniwersytetów Trzeciego Wieku w dziesięciu miastach w Polsce. Prelekcje uzupełni możliwość skorzystania z konsultacji lekarskich oraz przejścia edukacyjnego spaceru w modelu imitującym wnętrze jelita grubego, by zobaczyć jak wyglądają zmiany nowotworowe oraz dowiedzieć się, w jaki sposób można im zapobiegać.
Istotnym z elementów akcji będzie współpraca z siecią kin Multikino. W największych miastach w Polsce, w dniach od 15 do 28 marca 2019 r., przed seansami będzie emitowany spot kinowy z udziałem Zbigniewa Zamachowskiego, przekonujący o wartości badania kolonoskopowego. Widzowie otrzymają również materiał edukacyjny, którego przekaz będzie spójny ze spotem.
Dodatkowo w przestrzeni internetowej pojawi się przekaz w formie krótkich filmów,
w których udział wzięli eksperci medyczni, artyści, dziennikarze oraz sportowcy, m.in. Piotr Gruszka − siatkarz i trener, Przemysław Saleta – pięściarz, a także Maria Pakulnis oraz Zbigniew Zamachowski – aktorzy filmowi i teatralni.
Kampania będzie także widoczna w przestrzeni publicznej dzięki wykorzystaniu wiat przystankowych na terenie wybranych największych miast Polski, jako nośników grafiki (plakatów) zachęcającej do wykonania profilaktycznej kolonoskopii.
„Kampania „Servier – wyłącz raka!” ma na celu zwiększanie świadomości społecznej na temat raka jelita grubego i jego profilaktyki. Szukamy ciągle nowych rozwiązań, które pozwolą nam na dotarcie do społeczeństwa z przekazem, że warto się badać. Jest to bardzo trudne. Dlatego w tym roku nieco zmieniamy formułę kampanii. Ponownie wyruszymy w Polskę, ale już nie w charakterze punktu konsultacyjno-informacyjnego, do którego mogą zgłosić się wszyscy chętni, by uzyskać informacje. Będziemy podejmować działania edukacyjne nakierowane na konkretną grupę odbiorców − odwiedzimy m.in. Uniwersytety Trzeciego Wieku z wykładami na temat profilaktyki, konsultacjami lekarskimi i interaktywnym modelem jelita grubego” – informuje lek. med. Katarzyna Urbańska, Dyrektor ds. Komunikacji i Spraw Zewnętrznych Servier Polska.
Patronat merytoryczny nad kampanią objęły Polska Unia Onkologii i Polskie Towarzystwo Onkologii Klinicznej.
Partnerami kampanii zostali: Europa Colon Polska, Polskie Towarzystwo Stomijne Pol-ilko, Polska Koalicja Pacjentów Onkologicznych, Fundacja Onkologiczna – Alivia, Fundacja Rak'n'Roll.
Komentarze