O niezawodności i wydajności raz jeszcze
O niezawodności i wydajności rozmawialiśmy w drugim dniu Wiosennej Konferencji Farmaceutycznej w Rzeszowie. Panel poprowadziła Marta Adamkiewicz-Alejzak, Medana Pharma S.A.
Bartłomiej Ataman, ICN Polfa Rzeszów S.A., zaprezentował referat „Lean Six Sigma w farmacji – bariery przy wdrażaniu”. Opisał zasady wdrażania kultury Lean w przedsiębiorstwach.
Lean Six Sigma jest strategią mającą na celu ciągłą poprawę wydajności poprzez eliminację strat w całym procesie produkcyjnym. Opiera się na 5 zasadach: wartość, strumień wartości, przepływ, żądanie, doskonałość. Prelegent przytoczył brytyjskie badania, z których wynika, że wynika, że tylko 5 proc. aktywności jest poświęcone na pracę dodającą wartości, natomiast aż 65 proc. aktywności jest stratą. Jest nią każda aktywność zajmująca czas, materiał lub zasób, która nie dodaje wartości. Prelegent wskazał na 7 rodzajów strat: transport, zbędne zapasy (mrożenie gotówki), nadmierny ruch, oczekiwanie, nadprodukcja, nadmierne przetwarzanie (dodawanie cech do produktu, których klient nie wymaga), braki. Six Sigma jest filozofią jakości, strategią bazującą na realnych danych metodologią eliminacji defektów, strat i wszelkiego rodzaju problemów z jakością we wszystkich dziedzinach produkcji i usług. Podejście to mówi też o prawie jakości do wartości – klient ma prawo wyboru spełniającego jego oczekiwania pod względem cech użytkowych i jakościowych. Zgodnie z tą filozofią jakość nie może kosztować – klient ma prawo oczekiwać wyboru o wysokiej jakości po możliwie najniższej cenie, producent zaś ma prawo żądać od produktu, by ten przynosił mu jak największe zyski finansowe. Jak podkreślił prelegent, pomimo wszelkich zalet, wynikających z przyjęcia metodologii (każdej) nie wolno podążać za nią ślepo, lecz kierować się zdrowym rozsądkiem.
Michał Barczyk, Granteam Sp. z o.o., wygłosił prezentację „Zintegrowane rozwiązanie systemu informatycznego dla farmacji klasy LIMS – STARLIMS”. Przedstawił zalety implementacji systemu: zgodność z regulacjami, jednolite i spójne źródło informacji, ujednolicenie procesów w całej organizacji, wydajna i stabilna technologia, pełna integracja z aparaturą kontrolno-pomiarową i systemami zewnętrznymi, bezpieczeństwo danych. Rodzaje badań realizowanych w systemie: sprawdzanie jakości surowców, badania półproduktów, wyrobów gotowych, stabilności, mikrobiologiczne, kontraktowe, próbki środowiskowe. Efektem biznesowym jest zwiększenie rentowności produkcji.
Eran Ehrenberg, Neumo Polska Sp. z o.o., mówił o najwyższej czystości w przemyśle farmaceutycznym. Przybliżył działalność NEUMO Ehrenberg Group. Firma jest producentem oraz dostawcą wysokiej jakości armatury wykonanej ze stali nierdzewnych oraz stali kwasoodpornych, wykorzystywanej m.in. w przemyśle farmaceutycznym. Prelegent omówił korzyści ze stosowania w produkcji wyrobów wykonanych z odpowiednich materiałów, posiadających stosowane certyfikaty i zabezpieczenia.
Marko Vuksan, Klimaoprema Hungary, zaprezentował referat „Design, engineering, productions, installation and validations in Cleanroom. Production of HVAC equipment”.
Opowiedział o zasadach projektowania, budowy, wyposażenia i walidacji pomieszczenia czystego (cleanroom). Opisywał m.in. zasady układu pomieszczeń i ich wyposażenia.
Anna Tondel-Lipska, US Pharmacia Sp z o.o., opowiedziała o projekcie o tym, jak zmierzyć i podnieść efektywność procesu mapowania strumienia wartości. Mówiła o całym procesie mapowania, jego założeniach, przebiegu, efektach na przykładzie projektu Zmapuj.to realizowanego w USP Zdrowie. Proces to cykliczny zbiór czynności, których celem jest wytwarzanie określonego produktu lub usługi zgodnie z oczekiwaniem klienta zewnętrznego lub wewnętrznego. Efektywność procesowa w mierzonej perspektywie jest zdefiniowana jako stosunek czynności dodających wartość do całego procesu. Mapowanie strumienia wartości służy odwzorowaniu przepływów materiałowych i informacyjnych w przedsiębiorstwie, poprzez zapis kolejnych kroków i czynności. Daje m.in. holistyczne spojrzenie na proces, pokazuje zależności w procesie, identyfikuje i implementuje rozwiązania, zapewnia jakość, współpracę międzywydziałową, rozwój kompetencji zespołu oraz korzyści finansowe.
Prezentacje odbyły się w ramach XI Wiosennej Konferencji Farmaceutycznej. Optymalizacja i Efektywność 2019, 4-5 kwietnia w Rzeszowie
Komentarze