Czy można przywrócić aktywny status leku?
Jak podaje Krajowa Organizacja Weryfikacji Autentyczności Leków: Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) 2016/161 przewiduje możliwość cofnięcia transakcji zmieniającej status serializowanego produktu leczniczego na „aktywny”. Na przykład kiedy farmaceuta wydając dwa opakowania danego produktu leczniczego pacjentowi zmieni ich status na „wydany”, a pacjent zrezygnuje z jednego opakowania produktu, farmaceuta może cofnąć transakcję wydania tego produktu, a ten ponownie będzie miał status „aktywny”. Podobne działania należy wykonać np.: przy zwrocie produktu do hurtowni/dostawcy. Każde oprogramowanie użytkownika systemu PLMVS powinno udostępniać taką funkcjonalność.
![Czy można przywrócić aktywny status leku? Czy można przywrócić aktywny status leku?](Resources/ar/69001/69204/1572337042d9b4b4.jpg)
Opisana transakcja może zostać zrealizowana przed upływem 10 dni jedynie przez tą placówkę, która wcześniej zmieniła status na „wydany”.
Według zapisów Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) 2016/161 art. 13, jedynie „producenci, hurtownicy oraz osoby upoważnione lub uprawnione do dostarczania pacjentom produktów leczniczych mogą przywrócić aktywny status wycofanego niepowtarzalnego identyfikatora, jeżeli spełnione są następujące warunki:
a) osoba przeprowadzająca operację przywrócenia korzysta z tego samego upoważnienia lub uprawnienia i działa w tym samym obiekcie co osoba, która wycofała niepowtarzalny identyfikator;
b) przywrócenie statusu ma miejsce nie później niż dziesięć dni po wycofaniu niepowtarzalnego identyfikatora;
c) nie upłynął termin ważności opakowania produktu leczniczego;
d) opakowanie produktu leczniczego nie zostało zarejestrowane w systemie baz jako wycofane, przeznaczone do zniszczenia lub skradzione i osoba przeprowadzająca operację przywrócenia nie wie o tym, że opakowanie zostało skradzione;
e) produkt leczniczy nie został dostarczony pacjentowi.
Produktów leczniczych opatrzonych niepowtarzalnym identyfikatorem, któremu nie można przywrócić aktywnego statusu ze względu na niespełnienie warunków określonych w ust. 1, nie zwraca się do zapasów przeznaczonych do sprzedaży.”
Oznacza to, że produkt wycofany z systemu PLMVS przez farmaceutę, po upływie 10 dni nie może być przywrócony do systemu i ponownie sprzedany.
Przypominamy, że Fundacja KOWAL w myśl postanowień Dyrektywy nr 2011/62/EU oraz Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) 2016/161 jest administratorem krajowego systemu weryfikacji, co oznacza, że nie ma dostępu do edytowania i zmiany danych wprowadzonych do tego systemu przez producentów i wytwórców leków.
Komentarze