Appteka w kieszeni
Telefon to jedna z najbardziej osobistych rzeczy. Wraz z rozwojem technologii zastępuje coraz więcej przedmiotów. Aplikacje mobilne ułatwiają życie, zaspokajają codzienne potrzeby – istnieją również takie, jak Appteka, która ma pomóc Polakom odpowiedzialnie zarządzać zdrowiem.
Badanie „Jak Polacy biorą leki”, przeprowadzone przez Millward Brown dla spółki Pharma Partner, wskazało pilną potrzebę edukacji Polaków w zakresie racjonalnego korzystania z terapii lekowych. Zdecydowana większość Polaków kupowała w ostatnim roku leki – również te na receptę. Alarmujący jest jednak fakt, że prawie połowie badanych osób zdarzyła się sytuacja niewykupienia wszystkich przepisanych przez lekarza specyfików.
Koszty lub niedostępność leku
– Polacy niestety mają tendencję do rezygnowania z części lub całości terapii przepisanej przez lekarzy. Często z posiadanej recepty wykupują tylko jeden, dwa leki. Powody są prozaiczne – koszt preparatów lub ich brak w konkretnej aptece – powiedział dr n. med. Krzysztof Kuszewski, Kierownik Zakładu Organizacji i Ekonomiki Ochrony Zdrowia oraz Szpitalnictwa w NIZP-PZH.
Brak wiedzy
Około 3/4 badanych zdarzyło się kupować tańsze zamienniki przepisanych leków, ale tylko 21% zamienniki kupuje często. Prawie połowa osób, które nie zdecydowały się na zakup zamienników leków, tłumaczy swoją decyzję brakiem wiedzy. Aż 60% osób młodych deklaruje, że nie wie o istnieniu zamienników. Jak ocenił Michał Węgrzynowski, Research Unit Manager w firmie Millward Brown, głównym powodem niskiej częstotliwości kupowania tańszych zamienników jest brak odpowiedniej wiedzy wśród Polaków – nie są pewni czy zamiennik działa tak samo jak lek przepisany, nie są pewni jego jakości albo w ogóle nie wiedzą o jego istnieniu. Rozpowszechnienie wśród Polaków narzędzia pozwalającego zdobyć informacje o zamienniku może znacznie poprawić sytuację niewykupywania kompletu przepisanych leków. Ważne jednak, żeby informacja ta pochodziła z wiarygodnych źródeł. Najczęściej wybieranymi przez badanychźródłami informacji są lekarze, farmaceuci lub ulotki dołączone do danego leku.
Rozwiązanie mobilne
Pamiętając, że około połowa sprzedawanych obecnie telefonów to smartfony, naturalnym wydaje się kierunek stworzenia wygodnego rozwiązania mobilnego, które pozwoli zdobyć poszukiwane informacje o lekach i ich zamiennikach, a także zamówić je.
Zamówienie telefoniczne
W odpowiedzi na problemy i oczekiwania polskich pacjentów powstała aplikacja Appteka. Jest to pierwsze na rynku rozwiązanie, które pozwala na zamawianie i odbieranie leków, zarówno tych na receptę, jak i ogólnodostępnych. Po otrzymaniu recepty od lekarza, wystarczy ją sfotografować za pomocą Appteki. Obraz jest automatycznie przesyłany do doświadczonego farmaceuty, który przygotowuje zamówienie. Aplikacja sugeruje też pacjentowi listę dostępnych zamienników, które w wielu przypadkach obniżają koszt terapii. Możliwe jest również uzyskanie informacji na temat poszczególnych leków. Przed sfinalizowaniem zamówienia można jeszcze wybrać leki dostępne bez recepty, suplementy diety oraz kosmetyki. Po 24 godzinach zamówienie jest gotowe do odbioru we wskazanej przez klienta aptece. Pacjent nie musi zatem chodzić 2 razy do apteki lub szukać w wielu miejscach przepisanych przez lekarza preparatów. Co ważne – aplikacja gromadzi historię zrealizowanych zamówień, dzięki czemu pacjent ma pełną kontrolę nad przyjmowanymi lekarstwami.
Ułatwić orientację
– Dzięki aplikacji Appteka chcemy ułatwić pacjentom zamawianie i odbieranie leków dla siebie i bliskich. Jesteśmy przekonani, że potrzebne są działania, które ułatwią pacjentom orientację w skomplikowanym świecie lekarstw i ich zamienników. Liczymy także, że dzięki aplikacji zwiększy się wiedza pacjentów związana z odpowiednim stosowaniem farmakoterapii – mówi Sylwia Pyśkiewicz, prezes spółki Pharma Partner. – Zaplanowaliśmy również kampanię społeczno-edukacyjną „Applikuj leki rozważnie”, której celem będzie wskazanie Polakom korzyści dla zdrowia wynikających ze świadomego stosowania leków – dodaje.
Dołączyć do zjawiska
Według danych TNS Global (grudzień 2012) 23% Polaków korzysta z aplikacji mobilnych na swoich telefonach. Potencjał rynku jest ogromny, gdyż kolejne 27% deklaruje, że jest nimi zainteresowanych i chce zacząć używać. Zestawiając te dane z liczbą aplikacji dostępnych w marketach typu App Store czy Google Play (tylko w tych dwóch jest już ponad 1,5 miliona aplikacji), wiadomo już, że tego zjawiska nie tylko nie można ignorować, a wręcz trzeba do niego dołączyć.
Duża przydatność
onika Mikowska, specjalistka ds. rozwiązań mobilnych i mobile marketingu, uważa, że największe szanse na sukces mają aplikacje użytkowe. – Dzięki nim możemy szybciej zaspokajać nasze codzienne potrzeby – mówi – Do takich aplikacji należy Appteka, która pomaga zamawiać leki. Nie było jeszcze podobnej propozycji na polskim rynku. Wierzę w jej przydatność, widząc, że rozwiązuje problemy, z którymi sama się borykam. Zdarza się, że nie wszystkie przepisane przez lekarza leki są dostępne w aptece. Nie wiem też, jak we właściwy sposób dobrać tańsze zamienniki leków, nie wspominając o gromadzeniu historii spożywanych leków – po prostu nie kolekcjonuję paragonów z aptek. Na te wszystkie problemy odpowiada Appteka. Sprawdzam ceny i zamienniki jeszcze w domu, składam zamówienie, a na drugi dzień po prostu je odbieram w wybranej aptece, mając pewność, że wszystko kupiłam i nie przepłaciłam – podsumowuje Mikowska.
Aplikację Appteka można nieodpłatnie pobrać na smartfony z systemem operacyjnym Android oraz iOS (iPhone). Szczegółowe informacje na temat aplikacji znajdują się na stronie www.appteka.eu
Opracowano na podstawie informacji prasowej i badania firmy Millwad Brown
(sondaż telefoniczny na ogólnopolskiej próbie reprezentatywnej dla osób powyżej 24 lat N=1000)
Fot.: Pharma Partner Sp. z o.o.