Zakaz reklamy aptek - zgodny czy niezgodny z konstytucją?
– Stanowisko wyrażone przez Andrzeja Seremeta może mieć kluczowe znaczenie dla dalszego funkcjonowania rynku aptecznego w Polsce. Jest istotne dla wszystkich podmiotów bez względu na formę własności obecnych na polskim rynku aptek.
Od 1 stycznia 2012 r. i wejścia w życie ustawy refundacyjnej obowiązuje zakaz reklamy aptek wynikający z art. 94a ustawy Prawo farmaceutyczne. I toczy się „bój” na przeciwstawne argumenty między aptekarstwem indywidualnym a sieciowym.
W BCC patrzymy na problem znacznie szerzej .W naszej ocenie zakaz reklamy i promocji jest zawsze uszczupleniem komunikacji między przedsiębiorcą a zainteresowanym konsumentem – pacjentem. Każdy zakaz reklamy, bez względu na zakres działalności, ogranicza swobodę podmiotu prowadzącego aptekę. Uniemożliwia rozwijania przez apteki (niebędące zwykłym sklepem) dodatkowych usług dla związanych z ofertą dotyczącą zdrowia publicznego. Ogranicza dostęp obywateli do informacji handlowej. Naszym zdaniem zakaz reklamy aptek i ich działalności ogranicza sferę wolności rozpowszechniania i pozyskiwania ważnych informacji dla obywatela.
Podobne argumenty prezentowaliśmy także przy wprowadzaniu ustawowego zakazu reklamy OFE. Wskazywaliśmy, że przy obecnej definicji reklamy OFE , tak samo jak apteki straciły możliwość promowania swojej działalności na zewnątrz. A z chwilą określenia w Narodowym Programie Zdrowia na lata 2016 -2020 zadań z zakresu opieki farmaceutycznej. Stanie się to koniecznością.
Na koniec przypomnę, że Trybunał Konstytucyjny uznał zakaz reklamy Otwartych Funduszy Emerytalnych za niezgodny z Konstytucją.
Zaprezentowane przez Prokuratora Generalnego stanowisko stwarza możliwość podjęcia spokojnej merytorycznej debaty dotyczącej zmian w ustawie Prawo farmaceutyczne w kierunku doprecyzowania przepisów dotyczących reklamy aptek i reklamy leków a także rynku suplementów diety oraz sprzedaży poza aptecznej leków OTC.
Fot. www.freeimages.com