WAZA w Anpharmie
Skrócenie czasu kompletacji o 8 dni, ograniczenie strat w procesie produkcyjnym do poniżej 2%, zwiększenie liczby prezentacji leków z 90 do 150 – to tylko przykładowe sukcesy, które udało się osiągnąć dzięki zmianie organizacji pracy i weryfikacji procesów w Anpharmie. Na czym polega tytułowa WAZA, jak wygląda jej standardowy dzień i jak spisuje się po 12 miesiącach funkcjonowania?
Wdrażanie procesów ciągłego doskonalenia zostało zapoczątkowane w Anpharmie w 2007 roku poprzez stworzenie grupy Focused Improvement (FI). Celem było promowanie metodologii, która byłaby wsparciem w ciągłym dynamicznym udoskonalaniu procesów, tak aby sprostać oczekiwaniom naszych klientów. W tym samym czasie zaczęliśmy zmieniać profil produkcji i rozpoczęliśmy transfery nowych leków przeznaczonych na eksport. Był to okres, w którym skupialiśmy się na narzędziach Lean, takich jak: 5S, Kaizen, SMED, VSM oraz system sugestii pracowników nazwany w naszej firmie Kartą FI. Organizowaliśmy szkolenia i wdrożenia tych narzędzi w różnych obszarach, współpracowaliśmy z wieloma konsultantami z kraju i zagranicy.
Aby koordynować działania ciągłego doskonalenia we wszystkich fabrykach Grupy Servier powstała korporacyjna struktura SPI (Servier Performance Improvement). Proces ciągłego podnoszenia efektywności został zharmonizowany zgodnie z potrzebami całej Grupy w myśl zasady „Działaj lokalnie – myśl globalnie”. W każdej fabryce utworzono więc stanowisko performance leader.
Cały artykuł można przeczytać w numerze 3/2013 "Przemysłu Farmaceutycznego"
Fot.: PF Anpharm S.A.