Partner serwisu
29 czerwca 2020

Robot wesprze służbę zdrowia. Polscy naukowcy konstruują certyfikowane urządzenie

Kategoria: Aktualności

Technologia i medycyna coraz częściej zaczynają podążać wspólną drogą, a ich głównym celem jest przede wszystkim pomoc ludziom. Obecnie najbardziej potrzebujący wsparcia oraz bezpieczeństwa są pracownicy służby medycznej, zagrożeni COVID-19 każdego dnia. Dlatego Politechnika Śląska we współpracy z firmami APA Group oraz KUKA stworzyła specjalnego robota, który ma odciążyć pielęgniarzy i lekarzy w czasie pandemii.

Robot wesprze służbę zdrowia. Polscy naukowcy konstruują certyfikowane urządzenie

Przez ostatnie miesiące świat sparaliżowała pandemia koronawirusa, a tym samym wywróciła wiele branż do góry nogami. Jednak niektóre z nich wykorzystały sytuację i postanowiły działać, aby wspomóc ludzi w tym trudnym okresie. Taką szansę na rozwój i jednoczesne wsparcie, przede wszystkim dla lekarzy i pielęgniarzy, dostrzegła firma Kuka, która wraz z inżynierami z Politechniki Śląskiej oraz wsparciem APA Group stworzyła prototyp robota-asystenta, który odciąży personel medyczny w ich pracy. Robot został zaprezentowany 20 maja i od tego momentu rodzi coraz większe zainteresowanie w mediach i świecie medycyny. W dobie pandemii COVID-19 to punkt zwrotny w zapewnieniu personelowi placówek medycznych niezbędnego wsparcia i bezpieczeństwa.

Robot pierwszego kontaktu

Lekarze i pielęgniarki przez ostatnie miesiące zostali poddani wyjątkowej próbie. Praca po kilkadziesiąt godzin w skafandrach i pełnym ekwipunku, przestrzegając maksymalnych zasad bezpieczeństwa, a także kontakt z osobami zarażonymi sprawiła, że ich życie jest zagrożone bardziej niż dotychczas. Dlatego, aby pomóc medykom, stworzono robota, który może w sposób bezkontaktowy wesprzeć personel, obsługując pacjentów w roli pielęgniarzy i lekarzy. Robot stworzony przez firmę KUKA oraz inżynierów z Politechniki Śląskiej przy wsparciu APA Group, ogranicza kontakt bezpośredni personelu medycznego z osobą zarażoną, stając się bezpiecznym pośrednikiem między lekarzem a pacjentem.
„Tak jak lekarze mają swoją misję, żeby leczyć ludzi, tak inżynierowie mają misję, żeby tworzyć wynalazki, które powodują, że żyje nam się łatwiej” – mówi Artur Pollak, prezes APA Group.
Robot może zarówno podawać pacjentowi leki, jak i dostarczać posiłki. Dzięki opcji samodzielnej dezynfekcji oraz reagowania na przedmioty w swoim otoczeniu, maszyna nie stanowi żadnego zagrożenia ani dla pacjentów, ani dla personelu.
 

Technologia ratująca życie lekarzy

Ponad 230 tys. pielęgniarek i pielęgniarzy pracuje obecnie w służbie zdrowia, z czego w latach 2013-2018 przybyło ich ponad 20 tys. Brzmi to obiecująco, jednak jest to często niedoceniany, a niezwykle potrzebny zawód. Jak pokazał kryzys COVID-19, wciąż brakuje nam wykwalifikowanego personelu. Obecność robotów, które wspomogłyby ich pracę, jednocześnie gwarantując bezpieczeństwo w podobnych sytuacjach jak pandemia koronawirusa, mogłaby być jednym z działań przyciągających młodych adeptów medycyny na kierunki pielęgniarskie. Technologiczne ułatwienia, takie jak robot pozwalający na bezpieczną dla lekarza czy pielęgniarki opiekę nad pacjentem, z pewnością zwiększyłby komfort leczenia w przypadku chorób zakaźnych.

Technologią towarzyszącą maszynie są specjalne kamery i czujniki montowane w salach chorych, dzięki którym można na bieżąco monitorować temperaturę pacjentów. Robot posiada ekran i system audio, dzięki któremu daje personelowi medycznemu oraz bliskim możliwość porozumiewania się z pacjentem.

Symbioza medycyny i technologii

Jak mówi dr inż. Piotr Wodarski z Katedry Biomechatroniki Politechniki Śląskiej, celem postawionym przy stworzeniu prototypu robota jest skonstruowanie maszyny w pełni asystującej na oddziałach szpitalnych, która wyręczałaby personel narażony na zarażenie, zwłaszcza w okresie tak trudnym jak epidemia. Obecnie prototyp to tylko wstęp do morza możliwości, jakie stawia technologia, a zespół pracujący przy jego powstaniu rozpoczyna pracę nad urządzeniem, które jest w pełni certyfikowane medycznie i w realny sposób może pomóc tak potrzebnym nam na co dzień lekarzom i pielęgniarkom.

„Pandemia spowodowała, że kontakty międzyludzkie, których mieliśmy dużo, zostaną ograniczone, przynajmniej na jakiś czas. Technologii i robotyzacji otwiera to kolejne drzwi do działania. Nasi klienci oczekują od naszej firmy przede wszystkim stabilności. A my chcemy dać im tę stabilność oraz wspierać m.in. właśnie medycynę pokazując, że wsparcie technologiczne człowieka oraz jego umiejętności w obszarze tak delikatnym jak medycyna i ratowanie ludzkiego życia jest możliwe i na wyciągnięcie ręki” – komentuje Tomasz Nowak, dyrektor KUKA Polska.



 

źródło: informacja prasowa
fot. informacja prasowa
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ